a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Status:

Dossiernr:

2024/00366

Datum:

10-09-2024

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de volgende uiting:

De website van 123accu waarin op de homepage het volgende staat (voor zover voor de klacht relevant):

“10 redenen om bij ons te bestellen

(…)v Voor 23.00 uur besteld, morgen in huis

(…)”.

En:

De website van 123Accu waarin op de subpagina voor het product “Sandberg Survivor Powerbank 27000 PD65W” het volgende staat (voor zover voor de klacht relevant):

“€ 119,50 (Inclusief 21% BTW)                                 beperkte voorraad”.

 

Samenvatting van de klacht

Op 8 juli 2024 heeft klager bij adverteerder twee powerbanks besteld. Op de website werd aangegeven dat er een “beperkte voorraad” was. Ook stond op de website dat de producten de volgende dag zouden worden bezorgd. Op 9 juli 2024 heeft klager een e-mail ontvangen, waarin wordt aangegeven dat de levertijd niet bekend is. Klager heeft telefonisch contact opgenomen met adverteerder. Adverteerder heeft aangegeven dat alleen bij producten, waarbij “direct leverbaar” staat de producten direct leverbaar zijn. De producten die klager heeft besteld, kunnen pas 13 september 2024 worden geleverd. Klager vindt het misleidend dat op de website “beperkte voorraad” staat, omdat daarmee wordt gesuggereerd dat er wel voorraad is en dat daarmee de belofte om de volgende werkdag te leveren waargemaakt zou moeten kunnen worden. Volgens klager zou in het geval er geen voorraad is niet mogen worden gezegd dat er een beperkte voorraad is. In plaats daarvan zou een verwachte levertijd moeten worden genoemd.

 

Samenvatting van het verweer

Adverteerder legt uit dat er drie soorten mededelingen zijn over de voorraadstatus van een product:

1) Direct leverbaar, inhoudende dat er vrije voorraad beschikbaar is in het magazijn;
2) Tijdelijke uitverkocht, inhoudende dat er geen vrije voorraad beschikbaar is in het magazijn;
3) Beperkte voorraad.

Ten aanzien van de status “beperkte voorraad” zijn er twee mogelijkheden. De eerste mogelijkheid is dat het een zogenaamde “dropshipped” powerbank is die rechtstreeks wordt geleverd door de leverancier. De tweede mogelijkheid is dat de powerbank wel op voorraad is bij de adverteerder, maar dat een andere klant deze ook heeft besteld, waardoor de powerbank als “gereserveerd” staat aangemerkt. Er wordt dan bij de leverancier besteld. De leverancier bezorgt nog dezelfde dag bij adverteerder of de leverancier bezorgt rechtstreeks bij de klant. Bij een ‘’beperkte voorraad’’ wordt een bestelling van de leverancier dermate snel verwacht dat het product nog tijdig kan worden geleverd.  

In het geval van klager deed het ongelukkige, incidentele geval zich voor dat er een vertraging was bij de leverancier. Hierdoor kon de bestelling niet de volgende dag worden bezorgd. Het gaat om een incident. Normaliter wordt een bestelling die voor 23.00 uur is geplaatst de eerstvolgende dag bezorgd. Er is geen sprake van misleidende reclame.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. Klager maakt bezwaar tegen de uiting, omdat adverteerder de daarin opgenomen mededeling: “Voor 23.00 uur besteld, morgen in huis” volgens klager niet is nagekomen. Er staat niet ter discussie dat klager de producten voor 23.00 uur heeft besteld, noch dat de door klager bestelde producten niet de dag na de besteldatum zijn bezorgd.

2.  Volgens de vaste lijn van uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep dient de toezegging dat een product dat vandaag wordt besteld de volgende dag wordt bezorgd te worden nagekomen, behalve indien voldoende duidelijk is gewezen op uitzonderingen die kunnen gelden ten aanzien van de toegezegde levertijd. In de bestreden uiting wordt zonder enig voorbehoud gesteld “Voor 23.00 uur besteld, morgen in huis”. De gemiddelde consument zal op grond van deze absolute claim verwachten dat wanneer hij of zij vóór 23.00 uur een bestelling heeft geplaatst, het product de volgende dag bezorgd zal worden. De mededeling “beperkte voorraad” doet niet af aan het voorgaande, nu dit niet wijst op mogelijke uitzonderingen op de stelling “morgen in huis”.

3. Adverteerder geeft aan dat sprake is van een incidenteel geval, waarbij onverhoopt sprake was van vertraging bij de leverancier, waardoor bezorging de volgende dag niet mogelijk was. In de bestreden uiting ontbreekt echter informatie op mogelijke uitzonderingen op de levertijd, waardoor in de uiting een onjuiste indruk wordt gewekt. De toezegging dat producten de volgende dag worden bezorgd, is om die reden absoluut van aard en adverteerder dient deze dan ook na te komen. 

4. Gelet op het bovenstaande acht de voorzitter de mededeling “Voor 23.00 uur besteld, morgen in huis” te absoluut en gaat de bestreden uiting gepaard met onduidelijke informatie over een van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product, te weten de levering, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de geclaimde levertijd van één dag van doorslaggevend belang kan zijn om een product bij adverteerder te bestellen, is de voorzitter voorts van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij of zij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

5. Op grond van het vorenstaande beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken