De bestreden reclame-uiting
Het betreft het volgende aanbod op adverteerders website www.prontowonen.nl: “Eetstoel Corfino nubuck taupe € 129.00” met daarbij de tekst: “uit voorraad leverbaar!”
De klacht
Op de website staat dat de eetstoel Corfino uit voorraad leverbaar is. Dit is onjuist. Na aankoop van de stoelen bleek dat deze nog moesten worden besteld en pas in week 49 geleverd konden worden. Klaagster acht de uiting op grond van het voorgaande misleidend.
Het verweer
De betreffende stoelen zijn via de webshop op voorraad leverbaar, maar niet via alle fysieke winkels. De klant kan online controleren of een winkel de stoelen op voorraad heeft door op de website de tekst “Bekijk hier de voorraad per winkel” aan te klikken. Op de website is voorts onder de kop “beschikbaarheid” bij de vraag: “Wat betekent in voorraad?” uiteengezet dat de klant kan zien bij welke fysieke winkels het artikel direct leverbaar is. Voorts is vermeld: “Het artikel is ook te bestellen bij de winkels die er niet bij staan maar dan moet je rekening houden met een langere levertijd”. Alle informatie wordt dagelijks geactualiseerd. Op de website staat verder met betrekking tot de levertijd van producten dat artikelen uit voorraad leverbaar zijn via de winkel die het artikel op voorraad heeft. De consument wordt blijkens het voorgaande hierover duidelijk geïnformeerd.
Het oordeel van de voorzitter
Op de website van adverteerder staat bij de desbetreffende stoel dat deze “uit voorraad leverbaar” is. De voorzitter gaat ervan uit dat bij bestelling via de website de stoel ook uit voorraad zou zijn geleverd. Uit de klacht blijkt dat klaagster op grond van bedoelde mededeling veronderstelde dat de stoel ook in elke winkel op voorraad zou zijn. De bestreden reclame-uiting biedt daartoe echter onvoldoende aanleiding. Door op “meer informatie” over de stoel te klikken, hetgeen voor de hand ligt indien men deze wil kopen, ziet men een scherm dat kennelijk onderdeel is van de webshop van adverteerder, maar waarop tevens de mogelijkheid wordt geboden de voorraad per winkel te bekijken. Dit laatste maakt voldoende duidelijk dat de voorraad per winkel kan verschillen, hetgeen kan inhouden dat een winkel de stoel niet of onvoldoende op voorraad heeft. Uit de mededelingen op de website in onderling verband bezien, blijkt dus dat “uit voorraad leverbaar” inhoudt dat de stoel in bepaalde winkels op voorraad is en dat men aan de hand van de informatie op de website kan zien welke winkels het betreft. Adverteerder licht bovendien op haar website afzonderlijk toe wat “in voorraad” betekent, te weten dat het artikel bij een aantal winkels direct leverbaar is en bij andere winkels wel kan worden bekeken maar moet worden besteld waarbij rekening moet worden gehouden met een “langere leveringstijd”. Dit is blijkbaar de situatie die klaagster heeft ervaren. Op grond van het voorgaande is geen sprake van misleiding over de beschikbaarheid en de leveringstermijn van de stoel, zodat de klacht wordt afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.