De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op www.koop-een-partytent.nl. Daarin staat bij het aanbod van de “Easy up 2x2m zwart luxe zonder zijwanden partytent” voor zover relevant:
“Vóór 21.00 uur besteld, morgen bij u geleverd!*”
Samenvatting van de klacht
Klager bestelde de onderhavige partytent op woensdag 7 oktober 2020 om 10.55 uur. Op zaterdag 10 oktober was het product nog niet bezorgd. Om die reden is de claim op de website over de levering volgens klager misleidend.
Samenvatting van het verweer
Volgens de track & trace-code heeft het pakket, na de aanmelding bij de pakketvervoerder op 7 oktober 2020, één dag heeft stilgelegen. Op zaterdag 10 oktober heeft de pakketvervoerder het pakket gescand in het depot in Etten-Leur. Omdat het pakket niet voorzien was van een “Sunday Express”-sticker heeft de pakketvervoerder het pakket behandeld als reguliere zending en is het pakket op maandag 12 oktober 2020 afgeleverd.
Alhoewel adverteerder erkent dat het in deze situatie niet correct is te adverteren met “levering de volgende werkdag”, beschouwt zij dit geval als zeer uitzonderlijk omdat de pakketvervoerder de orders normaliter conform de afspraken aflevert. Ter compensatie heeft adverteerder de verzendkosten aan klager terugbetaald.
Desgevraagd heeft adverteerder aan de hand van printscreens aanvullende informatie verstrekt over de tekst waar de asterisk in de uiting naar verwijst. Deze asterisk verwijst via een hyperlink naar de pagina met veelgestelde vragen, waaronder de volgende vraag met bijbehorend antwoord:
“Jullie adverteren met ‘voor 21.00 uur besteld, morgen geleverd’ maar dit is niet gebeurd. Heb ik recht op compensatie?
Wij doen er alles aan om jouw bestelling zo snel mogelijk te leveren, maar er kunnen helaas wel eens overmacht situaties plaatsvinden. Omdat hier niet altijd iets aan te doen is, geven wij hier geen directe compensatie voor. (..).”
Reactie van klager
Klager stelt dat het bovenstaande stuk tekst uit de pagina met veelgestelde vragen niet op de website stond op het moment dat klager de bestelling deed.
De reactie van adverteerder
Adverteerder stelt dat de tekst waar de asterisk vanaf de hoofdpagina naar verwijst er reeds een aantal maanden staat. Adverteerder weet niet wanneer het stuk tekst is geplaatst waar de asterisk vanaf de productpagina naar verwijst. Beide asterisken verwijzen niet naar dezelfde pagina’s.
Het oordeel van de voorzitter
1) In de uiting wordt op de productpagina ten aanzien van de levering van het product gesteld “Vóór 21.00 uur besteld, morgen bij u geleverd!*” Vast staat dat levering bij klager pas enkele dagen later plaatsvond.
2) Volgens de vaste lijn van de uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep dient de toezegging dat een product dat vandaag wordt besteld de volgende dag wordt bezorgd te worden nagekomen, behalve indien voldoende duidelijk is gewezen op uitzonderingen die kunnen gelden ten aanzien van de toegezegde levertijd (vgl. dossiers 2013/00506, 2013/00531A, 2019/00395, 2020/00132 en 2020/00344).
3) Nu adverteerder onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de tekst, waarnaar volgens adverteerder middels de asterisk werd verwezen, er stond op het moment dat klager de bestelling plaatste, althans niet is gebleken dat toen op duidelijke wijze naar deze tekst werd doorgelinkt, is onduidelijke informatie verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), te weten de levering. Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.