a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2021/00333

Datum:

24-08-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een pyramidevormig bord, geplaatst op een bed in de vestiging van adverteerder aan de Lylantselaan te Capelle aan den IJssel. Daarop staat: “direct uit voorraad leverbaar” en “op=op”.

 

Samenvatting van de klacht

Naar aanleiding van  de bestreden uiting bestelde klaagster twee exemplaren van het bed Boxspring Dream. Op de factuur, die klaagster in kopie overlegt, staat ook: “Levertijd: direct leverbaar”. Toen klaagster twee weken na haar bestelling informeerde naar de exacte leverdatum, werd haar meegedeeld dat beide bedden op de aankoopdatum waren besteld door adverteerder . Dit valt niet te verenigen met de mededelingen op het reclamebord in de winkel en op de factuur. Volgens klaagster is er sprake van misleiding.
 

Samenvatting van het verweer

Decor Wonen betreurt het dat de onderhavige klacht is ingediend en dat zij klaagster niet naar behoren en belofte heeft kunnen helpen. Deze gebeurtenis is gebaseerd op een misverstand.
Decor Wonen is een prijsvechter. Haar formule is: luxe voor betaalbare prijzen. Hieraan is toegevoegd: het bewaren van voorraadproducten, en hiermee wordt ook geadverteerd. In een enkel geval gebeurt het helaas echter dat een voorraadproduct plotseling uitverkocht is. Het
ordersysteem van Decor Wonen is nog niet compleet live, waardoor het kan voorkomen dat een collega in een ander filiaal op hetzelfde moment hetzelfde product verkoopt. Aan dit probleem wordt gewerkt, maar van misleiding is geen sprake.
 

Het oordeel van de voorzitter 

Blijkens het verweer kan zich de situatie voordoen dat “een voorraadproduct” plotseling is uitverkocht, als gevolg van het feit dat het ordersysteem van Decor Wonen nog niet volledig “live” is, waardoor collega’s in verschillende filialen op hetzelfde moment hetzelfde product kunnen verkopen. In de bestreden reclame-uiting, het reclamebord, wordt echter de indruk gewekt dat het bed waarop die uiting is geplaatst daadwerkelijk direct aan de consument leverbaar is en dat het niet nodig is een bestelling door adverteerder af te wachten. Op het bord staat weliswaar ook: “op=op”, maar de gemiddelde consument mag verwachten dat als het betreffende bed “op” is, dit direct aan hem of haar wordt meegedeeld, voordat hij of zij de bestelling plaatst. Dat het leveringssysteem van adverteerder niet in staat is een dergelijke mededeling direct te doen, komt voor rekening van adverteerder.

Gelet op het bovenstaande wordt een onjuiste indruk gewekt en gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van de levering van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor in strijd met artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken