De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op www.beterbed.nl voor zover daarop boven een aangeboden bed het volgende staat: “Bedden binnen 1 week in je slaapkamer”. Hieronder staat onder meer: “Levertijd: 2 dagen”.
Samenvatting van de klacht
Beter Bed adverteert met de belofte “Bedden binnen 1 week in je slaapkamer”. Bij de door klager bestelde producten stond op 28 juli 2024 duidelijk vermeld dat de levertijd 2 dagen is. Tijdens het bestelproces wordt in de laatste stap de bezorgdatum getoond. Hier stond bij klager het volgende:
“Op 7 augustus komen we je bestelling leveren aan (…)
Zo ben jij groen bezig! Onze bezorger is dan namelijk al in je buurt, waardoor je bezorging zo efficiënt en milieuvriendelijk mogelijk is.
Ander bezorgmoment kiezen? Dat kan via de link in de bevestigingsmail.”
Dit impliceert dat voor een minder groene optie gekozen kan worden. De andere bezorgopties zijn echter nog veel verder weg. Beter Bed maakt de geadverteerde leverbelofte niet waar. Dit vindt klager misleidend.
Samenvatting van het verweer
De bestelling van klager bestaat uit verschillende producten, een zogeheten ‘combinatieorder’. Deze producten zijn mogelijk op verschillende distributielocaties aanwezig en zullen dan eerst naar het distributiecentrum van Beter Bed moeten worden gestuurd voordat zij gezamenlijk in een gehele order bij de klant kunnen worden bezorgd. In de door klager overgelegde uiting wordt de levertijdindicatie vermeld van slechts een van de door klager bestelde producten uit de combinatieorder. Ieder afzonderlijk product heeft een aparte datum leveringsdatum, zoals aangegeven bij dat product. De aflevering bij de klant wordt vastgelegd op de datum waarop het product met de langste levertijd wordt geleverd. De uiteindelijke levertijd van de gehele combinatieorder wordt aan de klant medegedeeld en kan dus afwijken van de levertijd die bij een afzonderlijk product is vermeld.
Op de webpagina www.beterbed.nl/Klantenservice/bezorging/leveringsinformatie wordt ook gecommuniceerd dat de werkelijke levertijd in het geval van combinatieorders aanhaakt bij de levertijd van het product met de langste levertijd. Hierdoor kan er bij de gemiddelde consument geen misverstand bestaan over de daadwerkelijk van toepassing zijnde levertijd. Er is dan ook geen sprake van misleiding.
Om de werkwijze en de levertijden nog verder te verduidelijken zal Beter Bed op de website de volgende tekst opnemen omtrent levertijden:
“Let op: dit is een indicatie. De exact eerst mogelijke bezorgdatum zie je in de laatste stap. Deze is afhankelijk van het afleveradres en de voorraadbeschikbaarheid op het exacte moment van bestellen.”
Het oordeel van de voorzitter
1. Klager maakt bezwaar tegen de reclame-uiting omdat Beter Bed de daarin opgenomen mededeling “bedden binnen 1 week in je slaapkamer” en de daarbij vermelde levertijd van 2 dagen niet is nagekomen.
2. In de bestreden uiting wordt zonder enig voorbehoud gesteld: “Bedden binnen 1 week in je slaapkamer”. De gemiddelde consument zal deze absolute mededeling opvatten in die zin dat de bedden van Beter Bed daadwerkelijk binnen 1 week bezorgd worden. Bij het betreffende bed staat bovendien een nader gespecificeerde levertijd van “2 dagen” vermeld. Hierdoor zal de consument ervan uitgaan dat dit bed 2 dagen later geleverd zal worden door Beter Bed. In dit geval heeft klager het betreffende bed op 28 juli 2024 besteld. De eerste mogelijkheid voor bezorging was echter pas op 7 augustus 2024, dus 10 dagen later.
3. Beter Bed geeft als reden voor het feit dat de bestelling van klager later bezorgd is dat de bestelling een ‘combinatieorder’ betrof die bestond uit verschillende producten met elk een eigen leverdatum. Kennelijk, zo begrijpt de voorzitter het verweer, waren er door klager bestelde producten bij met een levertijd langer dan een week. Beter Bed licht dit echter niet specifiek toe, terwijl klager aangeeft dat bij alle door hem bestelde producten een zelfde levertijd van 2 dagen werd aangegeven. Beter Bed stelt dat zij de klant op haar website informeert dat de werkelijke levertijd van dergelijke combinatieorders aansluit bij de leverdatum van het product met de langste levertijd. Dit een en ander neemt echter niet weg dat in de door klager overgelegde reclame-uiting een duidelijke verwijzing naar uitzonderingen die kunnen gelden ten aanzien van de toegezegde levertijd ontbreekt. Dat de overige bestelde producten een andere levertijd kenden, is niet gebleken.
4. Gelet op het bovenstaande gaat de reclame-uiting gepaard met onjuiste informatie over een van de voornaamste kenmerken van het aangeprezen product, te weten de levering, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de geclaimde levertijd van doorslaggevend belang kan zijn om een product bij Beter Bed te bestellen, is de voorzitter voorts van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij of zij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat de exacte leverdatum in de “laatste stap” van het bestelproces wordt getoond voordat de klant betaalt, doet daar niet aan af. Dit neemt niet weg dat in de uiting in eerste instantie een onjuiste indruk wordt gewekt over de levertijd waardoor de consument kan besluiten tot een bestelling over te gaan. De voorzitter heeft kennis genomen van de mededeling van Beter Bed dat zij reeds heeft besloten om een aanpassing van toekomstige uitingen in gang te zetten en ziet daarin aanleiding een aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken te doen voor zover nog nodig. De voorzitter beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.