De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op http://www.alles4noppes.nl/cart.php. Daarin wordt een “Stijlvol vrouwen Geneva Quartz horloge in pastel tinten” aangeboden voor “€ 0,00”.
Bij e-mail van 25 augustus 2017 aan het secretariaat van de Stichting Reclame Code (SRC) heeft klager een link naar de betreffende uiting gestuurd. Met behulp van deze link heeft het secretariaat van SRC een afdruk van deze uiting gemaakt.
In de uiting staat onder meer:
“Stijlvol vrouwen Geneva Quartz horloge
in pastel tinten
Wauw wat een aanbieding!!”
(…)
Voorheen € 49,95
bespaar nu 100% en betaal
€ 0,00.
Kies een Kleur
nu bestellen!”.
Verderop in de uiting staat onder het kopje “In het kort”:
“Exclusief € 6,95 verzendkosten per item.
Levertijd circa 10 tot 14 werkdagen
Postnl”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
In de bewuste aanbieding staat alleen een verkoopprijs van € 0,00. Niet zijn vermeld de verzendkosten van € 6,95 die blijkens het bij de klacht overgelegde “Overzicht winkelwagen” in rekening worden gebracht. Volgens drie beslissingen van de Commissie (in de dossiers 2016/00799, 2016/00800 en 2017/00286) zijn deze verzendkosten te hoog; adverteerder heeft zelf meegedeeld dat de verzendkosten in werkelijkheid € 4,95 bedragen.
Alle aanbiedingen van adverteerder voor € 0,00 kennen verzendkosten van € 6,95, aldus klager. Ondanks de drie eerdere beslissingen van de Commissie blijft adverteerder op deze wijze reclame maken.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Adverteerder adverteert niet meer met het woord “gratis”. Daarmee wordt voldaan “aan de klacht van de vorige keren”, aldus adverteerder.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat in Bijlage 1 aanhef en onder 19 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) is bepaald:
“Onder alle omstandigheden misleidende reclame:
(…)
19. Een product als “gratis”, “voor niets”, “kosteloos” en dergelijke omschrijven als de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel dit te laten bezorgen”.
In de bestreden uiting staat onder meer:
“Stijlvol vrouwen Geneva Quartz horloge
in pastel tinten
(…)
Voorheen € 49,95
bespaar nu 100% en betaal
€ 0,00.
(…)
nu bestellen!”
en, onder het kopje “In het kort”:
“Exclusief € 6,95 verzendkosten per item.
Levertijd circa 10 tot 14 werkdagen
Postnl”.
Adverteerder heeft niet weersproken dat de verzendkosten in werkelijkheid € 4,95 in plaats van € 6,95 bedragen. De Commissie leidt daaruit af dat de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om het product te laten bezorgen.
Verder wordt het product aangeboden voor “€ 0,00”. Weliswaar wordt anders dan in de eerder (in de dossiers 2016/00799, 2016/00800 en 2017/00286) door de Commissie beoordeelde reclame-uitingen van adverteerder niet de term “gratis” gebruikt, maar naar het oordeel van de Commissie moet de vermelding “€ 0,00”, waarbij overigens ook nog is vermeld: “bespaar nu 100%”, worden aangemerkt als een omschrijving, soortgelijk aan “gratis” oftewel als een “dergelijke” omschrijving als bedoeld in Bijlage 1 aanhef en onder 19 NRC.
Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de bestreden uiting misleidend als bedoeld in de bij artikel 8.5 NRC behorende Bijlage 1 aanhef en onder 19 en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.