De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial van beslist.nl waarin wordt gezegd:
Vrouw: “Zeg schat, wanneer kopen we die nieuwe sportspullen?”
Man: “Nu!”
Voice-over: “Online bestellen? Ga dan direct naar beslist.nl. Want daar krijg je alle producten en aanbieders mooi op een rijtje. Zo maak je altijd de beste keuze tegen de laagste prijs. Beslist.nl – beslissen met zekerheid.”
De klacht
In het spotje wordt geclaimd dat je met zekerheid kunt shoppen op de website van adverteerder, omdat “alles erop staat en alle prijzen daar te vinden zijn”. Klager vindt de uiting misleidend, omdat op de website slechts de producten en prijzen staan van websites die bij beslist.nl ‘adverteren’.
Het verweer
Adverteerder exploiteert een website (www.beslist.nl) waarop de consument producten – met bijbehorende kenmerken zoals prijs, levertijd en beoordelingen van andere consumenten – van bij beslist.nl aangesloten webshops kan vergelijken. Daarnaast biedt de website een winkelwagen-optie waardoor het voor consumenten mogelijk is producten van een aantal aangesloten webshops via het door beslist.nl geboden platform aan te schaffen.
Ten behoeve van de bekendheid van haar website heeft beslist.nl een reclamecampagne geïnitieerd, waarvan de bestreden radiocommercial onderdeel uitmaakt.
Anders dan klager stelt is beslist.nl niet een verzamelpunt voor kledingmerken maar een platform voor webshops in verschillende productcategorieën, waaronder kleding. Volgens adverteerder volgt dit uit de eerste tekstregel van de commercial waarin de vrouwelijke acteur het heeft over sportspullen. De gemiddelde consument zal hieruit begrijpen dat dit niet alleen betrekking heeft op kleding, maar juist op verschillende producten die men bij het sporten (in zijn algemeenheid) kan gebruiken. Vervolgens wordt aangegeven dat men op de website van beslist.nl “alle producten en aanbieders mooi op een rijtje” krijgt. Hiermee wijst adverteerder de consument op de mogelijkheid dat men op beslist.nl de aldaar aangeboden producten kan sorteren en dat deze overzichtelijk worden weergegeven. De gemiddelde consument zal begrijpen dat dit niet alle webshops en/of producten op het hele ‘world wide web zal behelzen, maar alle bij beslist.nl aangesloten webshops en de door hen aangeboden producten.
Dat niet iedere online-webshop is aangesloten bij beslist.nl blijkt onder meer uit de informatiepagina “over beslist.nl” op de website van adverteerder. Daarnaast volgt dit uit het feit dat consumenten kunnen zoeken op de naam van een webshop en de website bij een niet-aangesloten webshop duidelijk weergeeft dat de ingegeven zoekterm niet tot resultaat leidt, in tegenstelling tot een wel aangesloten webshop waar naast de gevonden producten ook een directe link naar de betreffende webshop wordt weergegeven in de zoekresultaten.
Van misleiding is volgens adverteerder geen sprake. Uit de toelichting op de website en uit de algemene kennis die van de gemiddelde consument omtrent online shopping verwacht mag worden, volgt dat niet elk online verkocht product op de website van beslist.nl te vinden zal zijn.
Het oordeel van de Commissie
In de bestreden uiting wordt onder meer gezegd: “Online bestellen? Ga dan direct naar beslist.nl. Want daar krijg je alle producten en aanbieders mooi op een rijtje. Zo maak je altijd de beste keuze tegen de laagste prijs. Beslist.nl – beslissen met zekerheid.”
Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument die mededeling opvatten in die zin dat op beslist.nl op overzichtelijke wijze verschillende producten en aanbieders van die producten zijn weergegeven. De Commissie acht het niet aannemelijk dat de gemiddelde consument zal denken dat werkelijk alle op het internet te koop aangeboden producten en haar aanbiedingen op beslist.nl te vinden zijn. Waar gesproken wordt over “alle” en “beslissen met zekerheid” is sprake van enige overdrijving die in reclame niet ongebruikelijk is.
Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.