De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame-uiting op de website www.hi.nl (subpagina http://shop.www.hi.nl/hi/RAPRD/THTOUHD2bl.html), waar een mobiele telefoon wordt aangeboden. Bij een afbeelding van de bewuste telefoon staat onder meer de tekst: “Levertijd 2-5 werkdagen”.
De klacht
Binnen een uur nadat klager de bewuste telefoon had besteld, kreeg klager een e-mail waarin stond dat de telefoon niet op voorraad was. Gelet hierop acht klager de uiting misleidend.
Verweer
Het verweer luidt, samengevat, als volgt.
De in de uitingen genoemde termijnen zijn streeftermijnen. Adverteerder is afhankelijk van fulfilment- en bezorgdiensten. Te allen tijde kunnen zich onvoorziene omstandigheden voordoen, zoals een onverwacht grote vraag. Dat sprake is van een streeftermijn mag als feit van algemene bekendheid worden beschouwd.
De tekst in de bewuste e-mail wees er slechts op dat het bewuste toestel op dat moment niet in het magazijn was. Adverteerder kon de genoemde levertijd (2-5 dagen) nakomen. Naar aanleiding van de e-mail heeft klager echter besloten om de bestelling te annuleren.
Gelet op het voorgaande is adverteerder van mening dat geen sprake is van misleidende reclame.
Het oordeel van de Commissie
De veronderstelling dat de levertijd van 2-5 werkdagen zou zijn overschreden, was – naar onweersproken is gesteld – gebaseerd op een onjuiste interpretatie van klager van de bevestigings e-mail van adverteerder. Reeds hierom kunnen de aangevoerde feiten niet leiden tot de conclusie dat sprake is van misleidende reclame.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.