a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Tele) communicatie technologie

Dossiernr:

2012/00157

Datum:

05-04-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Tele) communicatie technologie

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

 

De bestreden uiting

 

Het betreft de volgende tekst onder het kopje “Tele2 AANVRAAG PROCEDURE” op de website http://www.gsmweb.nl.

 

“(…)

  • •         Nadat GSMWEB het contract retour ontvangen heeft wordt uw simkaart dezelfde dag nog geactiveerd en samen met het toestel onder rembours via TNT POST PAKKET SERVICE verstuurd. Alles is binnen een dag geregeld. Het pakket wordt door de postbode afgeleverd. Mocht u niet thuis zijn dan laat de postbode een briefje achter waarmee u het pakket op het postkantoor kunt afhalen.

  • •         (…)”.

De klacht

 

Op de website wordt meegedeeld dat, wanneer adverteerder het contract getekend retour heeft ontvangen, binnen één dag de nieuwe simkaart wordt geactiveerd. In de e-mail die klager van adverteerder heeft gekregen na ontvangst door adverteerder van het contract, staat echter dat adverteerder ernaar ‘streeft’ om alles in een dag te regelen. Nadat klager telefonisch met adverteerder contact had opgenomen, bleek dat klager twee tot drie weken op zijn telefoon moest wachten.

 

Verweer

 

Het verweer luidt, samengevat, als volgt.

 

De bestreden tekst is een aanvraagprocedure en niet bedoeld als reclame. Deze procedure valt onder de Algemene Voorwaarden waarnaar ook verwezen wordt in de betreffende tekst. De bevestigingse-mail is correspondentie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en derhalve evenmin te beschouwen als reclame.

 

In de algemene Voorwaarden staat dat de genoemde levertijden indicatief zijn. In het geval van klager was het product door omstandigheden plotseling slecht verkrijgbaar en heeft de levering hierdoor vertraging opgelopen.

 

Adverteerder verzoekt de Commissie om de klacht af te wijzen.

 

De repliek

 

De repliek luidt – kort samengevat – als volgt.

 

De uiting op de website www.gsmweb.nl is misleidend. Klagers besluit om zijn gegevens in te vullen en het contract aan te vragen voor zijn nieuwe abonnement met telefoon is onder meer gebaseerd op de bewuste aanvraagprocedure.

 

De dupliek

 

Adverteerder blijft bij zijn standpunt en licht dit nader toe.

 

Het oordeel van de Commissie 

 

In de eerste plaats is de Commissie van oordeel dat de bewuste mededeling in de ‘aanvraag procedure’ moet worden aangemerkt als reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu het een uiting op de website www.gsm.nl betreft, staat vast dat deze openbaar is. Voorts gaat er onmiskenbaar een aanprijzende werking uit van de bewuste mededeling. Het zal veel mensen, zoals ook klager, aanspreken dat de simkaart nog dezelfde dag wordt geactiveerd en samen met het toestel wordt verstuurd als het contract retour is ontvangen en dat ‘alles’ ‘binnen een dag’ is ‘geregeld’.  

 

Naar adverteerder heeft aangevoerd staat in de algemene voorwaarden dat de levertijden slechts indicatief zijn. De zinsnede waar het in de bestreden uiting om gaat duidt door zijn stellige en absolute formulering echter op meer dan een indicatie. De woorden “(…) wordt uw simkaart dezelfde dag nog geactiveerd en samen met het toestel (…) verstuurd” en de zin “Alles is binnen een dag geregeld” zullen de gemiddelde consument doen denken dat het een gegarandeerde termijn betreft. Nu vaststaat dat deze termijn slechts een indicatie is en in het geval van klager ook niet is gehaald, is de Commissie van oordeel dat de uiting onjuiste informatie bevat met betrekking tot de voornaamste kenmerken als bedoeld in artikel 8.2 onder b NRC, te weten de voordelen. Voorts is de Commissie van oordeel dat deze onjuiste informatie de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken