a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2016/00205

Datum:

22-03-2016

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Uitzenden/ICT

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten


De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial in het kader van ‘abonnement afsluiten zonder gedoe’. In de televisiecommercial wordt onder meer gezegd: “En als je vandaag je abonnement afsluit, heb je alles morgen al in huis”.

De klacht

In de uiting wordt beweerd dat men alles binnen 24 uur in huis heeft. Dit is onjuist. Klager heeft ervaren dat zelfs na 72 uur het abonnement nog niet in huis was. Aangezien de snelheid voor klager doorslaggevend was, heeft hij aan adverteerder privacygevoelige informatie verstrekt. Klager voelt zich bedrogen en stelt dat adverteerder een onbetrouwbaar bedrijf is.

Het verweer

Dit wordt als volgt samengevat. Adverteerder betreurt het dat het niet is gelukt de order van klager binnen de indicatietijd te versturen. Adverteerder bestrijdt echter dat klager ‘bedrogen’ is. Op de website van adverteerder wordt uitgelegd hoe ‘Zonder Gedoe’ werkt. Hier staat duidelijk dat het door overmacht kan voorkomen dat het product niet de volgende dag al in huis is. Er zijn veel factoren die hier onverwachts voor kunnen zorgen. Ook op de cruciale momenten in het bestelproces, zoals in de winkelwagen, herinnert adverteerder door middel van banners aan ‘Zonder Gedoe’ en de extra informatie. Adverteerder begrijpt de frustratie van klager maar constateert dat vrijwel alle bestellingen binnen de aangegeven levertijd geleverd worden en dat overal duidelijk staat dat er uitzonderingen mogelijk zijn.  

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden televisiecommercial wordt zonder enig voorbehoud gezegd dat als men vandaag besteld, men het abonnement morgen al in huis heeft. Deze mededeling is, mede gelet op de verdere inhoud en strekking van de commercial waarin wordt gesproken over afsluiten zonder gedoe, absoluut van aard. Adverteerder stelt dat deze mededeling op haar website wordt genuanceerd door informatie waaruit blijkt dat het kan voorkomen dat het product niet de volgende dag al in huis is. De voorzitter oordeelt echter dat deze informatie ook reeds in de televisiecommercial had dienen te worden verwerkt. De televisiecommercial is immers een zelfstandige reclame-uiting die, los van de website, aan de eisen van de Nederlandse Reclame Code (NRC) dient te voldoen en die dus ook de in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC voorgeschreven essentiële informatie dient te bevatten. Daartoe behoort ook de informatie dat het kan voorkomen dat een bestelling niet de volgende dag maar later wordt bezorgd (vgl. dossier 2013/00531A). Door het ontbreken van deze informatie zal de gemiddelde consument erop vertrouwen dat hij inderdaad de volgende dag thuis over het abonnement kan beschikken. Hierdoor kan deze consument ertoe gebracht worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC, zodat wordt beslist als volgt.

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken