De bestreden reclame-uiting
Zoals de Commissie bij e-mail van 8 juni 2018 aan partijen heeft meegedeeld, is de beoordeling door de Commissie beperkt tot de volgende uiting:
de advertentie van Stella Fietsen in de Volkskrant voor zover daarin als één van de “Stella Zekerheden!” wordt vermeld: “Altijd direct uit voorraad leverbaar”.
De klacht
In zijn klacht en bij repliek voert klager het volgende – samengevat – aan.
Stella Fietsen adverteert met de tekst “Altijd direct uit voorraad leverbaar”. Er wordt daarbij geen voorbehoud gemaakt. De door klager bij Stella Fietsen op 2 mei 2018 gekochte e-bike bleek pas geleverd te worden in week 23/24, dat wil zeggen vijf tot zes weken na de aankoop. De advertentie bevat geen juiste en volledige informatie, aldus klager.
Het verweer
Stella Fietsen voert bij verweer en dupliek het volgende aan, verkort en zakelijk weergegeven.
Het merendeel van haar collectie e-bikes is altijd voorradig, zodat bijna ieder model uit voorraad geleverd kan worden. Op het moment van aankoop van een e-bike wordt altijd de levertijd besproken. Is een model (bij hoge uitzondering) niet leverbaar binnen de door Stella gehanteerde standaard van vijf dagen, dan wordt dit met de klant besproken en wordt de eerst mogelijke leverdatum kenbaar gemaakt. Met klager is levering in week 23/24 overeengekomen, zoals staat op de door hem ondertekende verkoopbevestiging, die bij de klacht is gevoegd.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting wordt als één van de “Stella Zekerheden” genoemd: “Altijd direct uit voorraad leverbaar”. Als erkend is komen vast te staan dat sommige modellen niet uit voorraad geleverd kunnen worden. De zonder enig voorbehoud als “zekerheid” gepresenteerde mededeling dat Stella e-bikes altijd direct uit voorraad leverbaar zijn, is daarom te absoluut.
Dit leidt tot het oordeel dat de uiting gepaard gaat met onjuiste informatie over de voordelen en de beschikbaarheid van de e-bikes van Stella als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Dat de levertijd van een e-bike voor aankoop met de klant besproken en door hem geaccordeerd wordt, maakt dit niet anders. De klant heeft dan immers al op basis van de bestreden uiting besloten naar de winkel van Stella te gaan, welk besluit hij wellicht niet had genomen als hij had geweten dat een Stella e-bike niet altijd direct uit voorraad leverbaar is.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.