a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2018/00389

Datum:

28-06-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een advertentie in het huis-aan-huisblad Stedendriehoek.

In de uiting staat:

“JOUW PLUS NERGENS IN DE BUURT GOEDKOPER.”

In de uiting is een kassabon afgebeeld, waarbij het totaalbedrag van €40,55 is omcirkeld.

Naast de kassabon staat:
“Kassa’s boodschappenmandje bij jouw PLUS het goedkoopst.

(het logo van) PLUS Totaal   40,55

(het logo van) Jumbo Totaal 41,25

(het logo van) Coöp Totaal    41,35

(het logo van) Lidl Totaal       42,67

(het logo van) Aldi Totaal       44,15

(het logo van) AH                 46,01”.

Onderaan de pagina staat groot “PLUS”, met daaronder: “Openingstijden: ma/za 8.00-21.00 // zo 12.00-18.00  PLUS.nl”, en

 “PLUS Nico de Witt Apeldoorn / Musketiersveld 115 // Apeldoorn //  [telefoonnummer]”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat PLUS daarin volgens hem ten onrechte claimt als goedkoopste supermarkt te zijn getest in de Boodschappentest van het tv-programma Kassa. Dit is niet correct; in de betreffende test staat PLUS op de vierde plaats, aldus klager.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Bekend zal zijn dat PLUS een coöperatie is van zelfstandige PLUS-ondernemers. De heer De Witt, eigenaar van de PLUS supermarkt aan het Musketiersveld in Apeldoorn, heeft in een lokaal nieuwsblad een advertentie geplaatst met als kop: Jouw PLUS nergens in de buurt goedkoper [onderstreping door adverteerder]. Onderaan de uiting is duidelijk de naam van “PLUS Nico de Witt Apeldoorn” opgenomen. Het is daarmee duidelijk dat met “jouw PLUS” de supermarkt van de heer De Witt wordt bedoeld. Het is ook duidelijk dat met “de buurt” in dit verband het marktgebied van PLUS Nico de Witt Apeldoorn wordt bedoeld. Er is daarmee geen verwijzing opgenomen naar landelijke prijzen van alle PLUS ondernemers gezamenlijk, maar alleen naar de lokale prijzen van PLUS Nico de Witt Apeldoorn.

De producten die zijn opgenomen in Kassa’s boodschappenmandje zijn vergeleken met dezelfde producten in de PLUS van Nico de Witt. Op basis van deze meting was de PLUS winkel in Apeldoorn de goedkoopste. Nico de Witt voert voor veel producten de ‘laagste lokale prijs’ en was onderaan de kassabon lokaal de goedkoopste. De lokale advertentie is dus juist. De meting van het programma Kassa op 7 mei 2018 is uitgevoerd bij een andere PLUS supermarkt, die niet de hiervoor beschreven ‘laagste lokale prijs’ voert.

 

Het oordeel van de Commissie

Klager vindt de uiting misleidend, omdat daarin volgens hem ten onrechte de suggestie wordt gewekt dat PLUS de winnaar is geweest van ‘Kassa’s boodschappenmandje’-test, waarbij de prijzen van dezelfde producten in verschillende supermarkten met elkaar vergeleken worden.

Deze klacht kan niet slagen. De Commissie overweegt hiertoe als volgt.

In de uiting staat: “jouw PLUS nergens in de buurt goedkoper”. De gemiddelde consument zal dit zo opvatten, dat met “jouw PLUS” en “in de buurt” gedoeld wordt op de lokale PLUS supermarkt, te weten die van Nico de Witt in Apeldoorn. De naam en het adres van deze supermarkt staan duidelijk leesbaar onderaan de pagina.  

Bij het lijstje met andere supermarkten staat (nogmaals) “bij jouw PLUS”. Verder is de uiting verschenen in een lokaal verspreid huis-aan-huisblad. Dat betekent dat de uiting voor een geselecteerd publiek zichtbaar is, namelijk het publiek in het verspreidingsgebied van het huis-aan-huisblad. Dit publiek zal tevens de doelgroep zijn van het in de uiting genoemde PLUS-filiaal.

De Commissie acht het door de combinatie van (tweemaal) de tekst “jouw PLUS”, de tekst “in de buurt” en de vermelding van de naam en het adres van voornoemde supermarkt in de uiting, en het gegeven dat de uiting in een lokaal verspreid huis-aan-huisblad is verschenen voldoende duidelijk dat de in de uiting gehanteerde prijzen afkomstig zijn van het lokale PLUS-filiaal, te weten de PLUS aan het Musketiersveld in Apeldoorn. Niet betwist is dat de prijzen in de uiting onjuist zijn, waardoor de Commissie er van uit gaat dat deze winkel daadwerkelijk de goedkoopste in de buurt is.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken