De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Lidl waarin de aandacht wordt gevestigd op de spaaractie voor gratis ‘vitamini’s’ knuffels.
Samenvatting van de klacht
Om een gratis ‘vitamini’ te krijgen, moet men voor € 150,- aan boodschappen doen. Om alle 9 ‘vitamini’s’ te sparen moet men voor € 1.350,- boodschappen doen. Men betaalt aldus de goedkoop in China geproduceerde ‘vitamini’s’ uiteindelijk zelf, zodat deze niet gratis zijn.
Het oordeel van de voorzitter
Het is toegestaan aan een gratis item de voorwaarde te verbinden dat de consument een ander product koopt. In dat geval ontvangt men het item gratis bij de aankoop van het andere product. Dit geldt ook voor spaaracties waarbij men het item gratis krijgt als men het vereiste aantal spaarzegels heeft
verzameld. Dat men in het onderhavige geval voor een aanzienlijk bedrag aan boodschappen dient te doen om het vereiste aantal spaarzegels te verkrijgen, doet niet af aan de constatering dat sprake is van een toegestaan gecombineerd aanbod.
Nu adverteerder de vitamini’s als ‘gratis’ mag aanprijzen, oordeelt de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.