De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanbieding van een “Prophete Trekkingfiets” voor € 299,- in een folder van Lidl met vermelding “Web-only”.
Samenvatting van de klacht
De fiets wordt aangeboden voor € 299,-, maar bij bestelling blijkt men ook nog verzendkosten ad € 2,99 en een extra toeslag voor het transport ad € 24,99 extra verschuldigd te zijn. Aangezien het een web-only aanbieding is, kan men de fiets niet in een filiaal kopen waardoor de prijs van € 299,- niet kloppend en misleidend is.
Samenvatting van de reactie van adverteerder
Op de desbetreffende webpagina van adverteerder staat dat de prijs exclusief verzendkosten en exclusief toeslag voor “grote of zware artikelen” ad € 24,99 is. Voor de consument is op de webpagina aldus duidelijk voor welke prijs de fiets aangeboden wordt. Adverteerder zal evenwel niet meer op deze wijze reclame maken. Zij heeft inmiddels intern actie ondernomen om herhaling te voorkomen.
Het oordeel van de voorzitter
1) Niet in geschil is dat de in de folder aangeboden fiets uitsluitend online kan worden besteld en dat dan blijkt dat men naast de koopsom ook verzendkosten ad € 2,99 en een toeslag voor grote of zware artikelen ad € 24,99 verschuldigd is. In een geval als het onderhavige (een uitnodiging tot aankoop van een specifiek product voor een bepaalde prijs met vooraf bekende bijkomende kosten) dient de uiteindelijke prijs te worden getoond, dat wil zeggen de prijs die de consument daadwerkelijk bij de aankoop betaalt inclusief alle vooraf bekende bijkomende kosten. Indien de kosten evenwel niet per product maar per bestelling, die meerdere producten kan omvatten, zijn verschuldigd, dient de consument in ieder geval over (de hoogte van) deze kosten te worden geïnformeerd. Nu de verzendkosten en de toeslag niet in de prijs zijn inbegrepen dan wel deze kosten niet in de uiting worden genoemd en de gemiddelde consument hierdoor een besluit over een transactie kan nemen dat hij anders niet zou hebben genomen. is de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 8.4 aanhef onder c Nederlandse Reclame Code (NRC) en om die reden in strijd met artikel 7 NRC.
2) Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat zij de uiting zal aanpassen en herhaling zal voorkomen. Gelet hierop zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te beslissen als volgt.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.