a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2010/00842

Datum:

20-01-2011

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een reclamefolder, uitgave 44/2010, waarin op pagina 1 respectievelijk 2 met betrekking tot Lidl onder meer staat:

“De Consumentengids wijst uit:

• 48% goedkoper dan A-merken!” respectievelijk

“Conclusie: Lidl-kwaliteit is gemiddeld 48% goedkoper dan A-merken!”.

 

 

De klacht

 

Klager stelt, kort samengevat, dat de conclusie “48% goedkoper” onjuist is.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

Naar het oordeel van de voorzitter zal de klacht de Commissie aanleiding geven tot het doen van een aanbeveling. De voorzitter overweegt daartoe het volgende.

 

Onder verwijzing naar de Consumentengids van oktober 2010 wordt op pagina 2 van de folder gesteld:

“De Consumentengids wijst uit:

 “Wie alle A-merken in zijn boodschappenmandje vervangt door huismerken, is gemiddeld   

  zo’n 30% voordeliger uit. Een mandje gevuld met Lidl-producten is 18 tot 20% goedkoper

  dan het gemiddelde huismerkenmandje.””  Vervolgens is te lezen:

“Conclusie: Lidl-kwaliteit is gemiddeld 48% goedkoper dan A-merken!”.  

 

Naar het oordeel van de voorzitter rechtvaardigen bovengenoemde stellingen betreffende het verschil in prijs tussen enerzijds A-merken en huismerken en anderzijds Lidl-producten en het gemiddelde “huismerkenmandje” niet de daaraan in de folder verbonden conclusie:

“Lidl-kwaliteit is gemiddeld 48% goedkoper dan A-merken!”.  Klager stelt terecht dat deze prijsverschillen niet bij elkaar kunnen worden opgeteld op de wijze zoals adverteerder dat doet.

In zoverre gaat de folder gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Op pagina 1 van de folder staat:

“De Consumentengids wijst uit:

• 48% goedkoper dan A-merken”!”.

Ook hier wordt naar het oordeel van de voorzitter onjuiste informatie gegeven als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d NRC en op grond van dezelfde overwegingen als in de alinea hiervoor acht de voorzitter de uiting op dit punt oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken