De bestreden reclame-uiting
Het gaat om een aanbieding van Glorix toiletblokken in de digitale reclame folder in de Lidl-app in de week van 19 april 2023, met de tekst:
“Glorix toiletblokken
2-pack
4,99
1,99
[…]
2 stuks per pak.”
Bij de tekst is een afbeelding te zien van twee pakken (van twee varianten) Glorix toiletblokken, met in iedere verpakking twee toiletblokken. Op de verpakking staat de tekst “Duo Pack’.
Samenvatting van de klacht
De aanbieding betreft een 2-pack Glorix toiletblok voor € 1,99. In de kleine lettertjes staat nog “2 stuks per pak”. Consumenten die de aanbieding zien, zeker consumenten die Nederlands niet als moedertaal hebben, zullen dit zo opvatten dat men twee verpakkingen krijgt voor de aangeboden prijs. Lidl heeft echter aangegeven dat de prijs voor één pak is. Volgens klager moet adverteerder niet zeggen 2-pack als de aanbieding ziet op één verpakking. Consumenten worden zo misleid.
Het oordeel van de voorzitter
In de bestreden reclame-uiting wordt een 2-pack Glorix toiletblok aangeboden voor € 1,99. In de bestreden uiting is de (doorzichtige) verpakking van het Glorix 2-pack te zien. Er is te zien dat er twee toiletblokken in één verpakking zitten. Ook staat op de afgebeelde verpakking “duo pack”. In de (digitale) (folder)aanbieding van Lidl staat bij het afgebeelde product – onder meer de tekst – “Glorix toiletblokken” “2 stuks per verpakking” en “2-pack”. Kijkend naar de uiting in zijn geheel is voldoende duidelijk dat de aanbieding ziet op één verpakking Glorix met daarin twee toiletblokken.
Uit de uiting volgt niet – zoals klager veronderstelt – dat de aanbieding ziet op twee verpakkingen Glorix, te weten vier toiletblokken in totaal. Dit vindt ook ondersteuning in het feit dat het gaat om de Engelse term “pack”, hetgeen duidt op een enkelvoudig product, het meervoud luidt immers “packs”.
Gelet op het voorgaande kan de klacht niet slagen en wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.