a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2016/00325

Datum:

23-05-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de volgende “jaaraanbiedingen” in de reclamefolder van Jumbo van maart 2016 (week 13):

zes flessen Coca-Cola “5+1 GRATIS*

                                      11,16 Nu 9,30”

drie flacons Robijn Klein & Krachtig “2+1 GRATIS*

                                                          17,07 – 22,05 Nu 11,38 – 14,70”

vier flessen Lipton ice tea sparkling “3+1 GRATIS*

                                                          6,52 – 6,76 Nu 4,89 – 5,07”.

 

De klacht

In de folder van maart 2016 blijken de prijzen van de jaaraanbiedingen van Coca-Cola, Robijn en Lipton ice tea verhoogd te zijn ten opzichte van de prijzen in de folder van begin 2016. Coca-Cola is € 0,15 duurder geworden ( € 9,30 in plaats van € 9,15). De prijs van Robijn is verhoogd van € 13,98 naar € 14,70 en de prijs van Lipton ice tea is verhoogd van € 4,74 naar € 5,07. Klager vraagt zich af of adverteerder zomaar de prijs van een jaaraanbieding kan verhogen.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Het is op zich juist dat de prijzen van de door klager genoemde jaaraanbiedingen in de folder van week 13 van 2016 (de ‘Maartfolder’) zijn gestegen ten opzichte van de prijzen zoals vermeld in de folder van week 53 van 2015 (de ‘Decemberfolder’). Adverteerder legt beide folders over. Deze prijswijzigingen zijn echter niet misleidend, nu deze jaaraanbiedingen niet zien op een vaste totaalprijs, maar op het verkrijgen van een gratis product bij aankoop van een vastgesteld aantal producten. De consument krijgt een vast percentage korting op die totaalprijs. Bij 2+1 gratis is de korting 33,34%, bij 3+1 gratis 25% en bij 5+1 gratis 16,67%. Het toepasselijke kortingspercentage wordt steeds in de uiting vermeld. Ook uit de opmaak van de uitingen blijkt duidelijk dat de aanbieding het gratis verkrijgen van een product betreft, nu het vakje met “5+1 GRATIS”, “3+1 GRATIS” dan wel “2+1 GRATIS”, na de afbeelding van de producten zelf, het meest in het oog springende element is. Daarnaast wordt door middel van een asterisk verwezen naar een nadere toelichting op de aanbieding, welke toelichting bovenaan de pagina met jaaraanbiedingen staat en in sommige gevallen wordt herhaald bij het product zelf.

De prijs per eenheid van het product en daarmee ook de totaalprijs staan niet het gehele jaar vast en worden ook niet gegarandeerd; het percentage korting op de totaalprijs wel. In de Maartfolder wordt nog steeds vermeld dat een product gratis kan worden verkregen en wordt hetzelfde kortingspercentage gehanteerd als in de Decemberfolder. De aanbieding is dus niet gewijzigd. Overigens heeft Jumbo zich het recht voorbehouden om de prijzen van producten gedurende een jaaraanbieding te wijzigen. Dit is uitdrukkelijk opgenomen in de voor de jaaraanbiedingen geldende algemene voorwaarden, die op adverteerders website en in de reclamefolders worden weergegeven.

 

Het oordeel van de Commissie

1. Niet in geschil is dat de bestreden uitingen in de folder van maart 2016 aanbiedingen betreffen die door Jumbo als ‘jaaraanbiedingen’ zijn bestempeld. Klager maakt bezwaar tegen deze uitingen omdat de prijzen van de aangeboden producten – zes flessen Coca-Cola, drie flacons Robijn Klein & Krachtig en vier flessen Lipton ice tea sparkling – nu hoger liggen dan de prijzen van dezelfde aanbiedingen in het begin van het jaar. De Commissie begrijpt de klacht aldus dat volgens klager de bestempeling van een aanbieding als ‘jaaraanbieding’ suggereert dat de prijs daarvan niet tussentijds verhoogd zal worden en dat klager, nu wel sprake is van een prijsverhoging, de uitingen misleidend acht.

2. Naar het oordeel van de Commissie maken de bestreden uitingen voldoende duidelijk dat de betreffende jaaraanbiedingen inhouden dat telkens één gratis product bij de aankoop van een bepaald aantal van die producten wordt verstrekt. Dit blijkt uit de nadrukkelijk over de betreffende producten aangebrachte mededeling “5+1 GRATIS” (Coca-Cola), “3+1 GRATIS” (Lipton ice tea) of “2+1 GRATIS” (Robijn). Daarbij wordt bovendien telkens via een asterisk bij deze mededeling verwezen naar een op dezelfde pagina en/of direct bij de aanbieding staande toelichting, waaruit blijkt wat de procentuele korting op de totaalprijs is die met deze aanbieding wordt behaald:

“2+1 gratis: 33,34% korting op de totaalprijs van 3 producten”

 3+1 gratis: 25% korting op de totaalprijs van 4 producten”

 5+1 gratis: 16,67% korting op de totaalprijs van 6 producten”.

Aldus is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat de onderhavige jaaraanbiedingen geen vaste totaalprijs gedurende een jaar inhouden, maar een vast percentage korting op de totaalprijs omdat één product gratis wordt verstrekt.

3. Dat de onderhavige jaaraanbiedingen niet zien op een vaste totaalprijs blijkt ook uit het verschil met de weergave in de (bij verweer overgelegde) folder van maart van jaaraanbiedingen die wel een vaste totaalprijs inhouden, zoals bijvoorbeeld “Mona pudding 2 voor 2,00”, “Unox Stevige soepen 3 voor 4,00” of “Jonge of jong belegen kaas kilostuk 6,00”.

4. Voor de Commissie is voldoende aannemelijk geworden dat de betreffende jaaraanbiedingen van Coca-Cola, Robijn en Lipton in de bestreden folder van maart 2016 inhoudelijk – te weten één gratis product en daardoor een vast kortingspercentage op de totaalprijs – gelijk zijn aan die in de folder van december 2015. De uitingen zijn daarom niet misleidend in de door klager gestelde zin. Dat de totaalprijzen van de aanbiedingen in de folder van maart hoger liggen dan eerder in het jaar het geval was, doet daaraan niet af.

5. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken