a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Status:

Dossiernr:

2017/00216

Datum:

22-05-2017

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op www.plus.nl.

Daarin staat onder de aanhef “NERGENS GOEDKOPER” en de afbeelding van drie verschillende verpakkingen Lipton Ice Tea met daarbij de prijs “1,00” en de doorgestreepte prijzen “1,75 en 1,95:”

 

“Geldig van zo. 26 mrt. t/m za. 01 apr.

 

Lipton Ice tea

Alle pakken of flessen à 1,5 liter

Per stuk”.

 

De klacht

 

De klacht wordt als volgt samengevat.

In de uiting staat dat “Alle pakken of flessen à 1,5 liter” € 1,- kosten. Niet is vermeld dat er een restrictie geldt, namelijk dat men per klant maar 10 van deze producten voor € 1,- kan kopen.

Klager vindt de uiting misleidend.

 

 

 

Het verweer

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Adverteerder betreurt het dat klager zich benadeeld heeft gevoeld, maar zij betwist de stellingen van klager.

Zowel op de websites van adverteerder als in de papieren weekfolder wordt duidelijk gecommuniceerd over de voorwaarden en beperkingen die gelden met betrekking tot de  aanbiedingen van adverteerder. “Deze disclaimer” is duidelijk zichtbaar, aldus adverteerder; zij verwijst naar de afbeeldingen die als bijlagen bij het verweer zijn gevoegd.

Verder is duidelijk dat per aanbieding en klant een maximum aantal verpakkingen geldt. De betreffende disclaimer wordt op verschillende momenten in het bestelproces getoond. Het is dus niet juist dat de restricties “onder” de aanbieding van de Lipton lce Tea verpakkingen niet vermeld zijn. Van misleidende reclame is dan ook geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Blijkens de bij het verweer overgelegde afdrukken van de website www.plus.nl is op http://www.plus.nl/bestelling onder het kopje “*Disclaimer over prijzen” -voor zover hier van belang- vermeld:

“(…) Voor alle aanbiedingen op de website geldt, tenzij anders vermeld maximaal 5 dezelfde aanbiedingen per klant”.

Blijkens diezelfde afdrukken is op http://www.plus.nl/aanbiedingen, onderaan vermeld:

“*Voor alle aanbiedingen op deze pagina geldt, tenzij anders vermeld, maximaal 5 dezelfde aanbiedingen per klant”.

 

De Commissie begrijpt hieruit dat, anders dan in de klacht is gesteld, voor de aanbieding van Lipton Ice tea geldt dat niet maximaal 10, maar maximaal 5 pakken of flessen voor de actieprijs kunnen worden afgenomen. Wat daarvan zij, de Commissie vat de klacht op in die zin dat klager niet voldoende duidelijk acht dat voor de aanbieding van de bewuste Lipton Ice tea een beperking geldt in die zin dat er een maximum geldt voor het aantal pakken/flessen dat men voor de actieprijs kan kopen. 

 

De Commissie deelt het standpunt van klager, en overweegt daartoe het volgende.

Weliswaar is op de website in elk geval tweemaal vermeld dat voor “alle aanbiedingen” geldt, “tenzij anders vermeld”, “maximaal 5 dezelfde aanbiedingen per klant”, maar waar het betreft de aanbieding van -in dit geval- de Lipton Ice tea, acht de Commissie het  onvoldoende duidelijk dat deze beperking geldt. Zo is bij die aanbieding bijvoorbeeld geen asterisk geplaatst, waardoor men bedacht zou kunnen zijn op een beperkende voorwaarde. Daarentegen is wel een asterisk opgenomen bij elk van beide voornoemde vermeldingen van die beperking, elders op de website. 

 

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in  artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken