a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00694

Datum:

17-11-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial van McDonald’s waarin Euroknaller producten worden aangeprezen. Een man loopt binnen bij McDonald’s en bestelt aan de balie een aantal Euroknaller-producten en eet deze op aan een tafeltje in de McDonalds vestiging.  Vervolgens zien we hem de McDonalds uitwandelen en een touringcar binnengaan waarin bejaarden zitten. De man blijkt de chauffeur van de bus te zijn. Hij zegt: ‘Goh wat is het hier heet joh, ik ga bijna van mijn stokkie. Goed, dames en heren ik zal even de airco aanzetten als u het goedvindt, t’ is namelijk bloedheet hier, en dan vervolgen we onze reis naar de Keukenhof.’ De pay-off luidt: ‘Je hebt altijd tijd voor een Euroknaller. Zes lekkere aanbiedingen voor maar één of twee euro.’

 

De klacht

 

Klager meent dat de televisiecommercial niet in overeenstemming is met de goede smaak en het fatsoen en tevens nodeloos kwetsend is ten aanzien van bejaarden. De uiting is egoïstisch en probeert de individualisering van de samenleving als iets positiefs naar voren te brengen. Tevens lijkt het of bejaarden niet bij McDonald’s welkom zijn.

 

Het verweer

 

De commercial wil vooral duidelijk maken dat het nuttigen van een Euroknaller-product nauwelijks tijd in beslag neemt. De commercial is daarom op een snelle wijze gemonteerd. Het betreft een uitvergroting van een onrealistische situatie die duidelijk humoristisch bedoeld is. Het is niet aannemelijk dat buschauffeurs werkelijk ouden van dagen in de zomer in een bus laten wachten zodat de chauffeur een hapje kan eten. De

 

personen in de bus zijn weer onderweg voordat ze er erg in hebben en nauwelijks zonder vertraging. Adverteerder meent dat met de commercial de grenzen van het toelaatbare niet zijn overschreden en dat deze niet nodeloos kwetsend is jegens ouderen. De Commissie dient zich terughoudend op te stellen gelet op het subjectieve karakter van de beoordeling.

 

 

De mondelinge behandeling

 

Adverteerder handhaaft zijn standpunt en licht zijn verweer toe.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) De Commissie stelt zich terughoudend op bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, dan wel of deze nodeloos kwetsend is, dit gelet op het subjectieve karakter van deze criteria (artikelen 2 en 4 NRC).

 

2) Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat de onderhavige reclame niet van dien aard is dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. In de bestreden commercial is een chauffeur van een touringcar te zien die, zo blijkt, zijn bus vol bejaarde passagiers op een parkeerplaats achterlaat om bij McDonald’s een aantal Euroknaller-producten te eten. De Commissie meent dat de consument zal begrijpen dat sprake is van humoristische overdrijving en dat de chauffeur niet daadwerkelijk zijn passagiers in een touringcar zonder airconditioning achterlaat om zelf  bij McDonalds te gaan eten. Daarbij neemt zij in aanmerking dat bij terugkomst van de chauffeur, de bejaarden in de bus geenszins de indruk wekken dat zij vanwege het ontbreken van airco uitgedroogd zijn of anderszins last hebben ondervonden van de warmte tijdens het oponthoud.

 

3) Voorts is de Commissie van oordeel dat de reclame-uiting niet nodeloos kwetsend is ten aanzien van bejaarden. Niet kan worden gezegd dat door de commercial bejaarden op een negatieve manier worden afgeschilderd.

 

4) De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de uiting niet waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken