De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op Facebook (Facebookpagina van een fysiotherapiepraktijk) voor het product CureTape van FysioTape.
Bovenin de uiting staat: “In deze praktijk succesvol toegepast”.
Verder staat er onder meer:
“ECHTE HULP BIJ HOOIKOORTS?
Binnen het medical taping concept is een tapetoepassing bekend die hooikoortsklachten sterk kan verminderen of er zelfs voor kan zorgen dat u klachtenvrij het seizoen doorkomt. Vraag uw therapeut voor meer informatie. Ook vindt u meer informatie op www.fysiotape.nl/ hooikoorts.”
De klacht
In zijn schriftelijke klacht en bij de mondelinge behandeling ter zitting heeft klager het volgende, kort samengevat, aangevoerd.
In de uiting wordt CureTape aangeprezen bij hooikoortsklachten. Op de website van FysioTape wordt de methode van taping uitgelegd en wordt verwezen naar een wetenschappelijk onderzoek (pilotstudie van Pijnappel), waarin zou zijn aangetoond dat dit een effectieve behandeling is. Dit onderzoek is echter niet gepubliceerd, waardoor de methodiek niet gecontroleerd kan worden. Ook is er geen sprake van een controlegroep of controle voor confounders, waardoor het aantonen van een correlatie tussen de taping en het verminderen van hooikoortsklachten niet mogelijk is. Dit onderzoek vormt daarom onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor de werking van CureTape bij hooikoorts. FysioTape licht haar cliënten en hooikoortspatiënten oneerlijk voor, aldus klager. Hij stelt dat in de uiting een duidelijk disclaimer moet staan waaruit blijkt dat het om een niet-wetenschappelijk bewezen behandeling gaat.
Het verweer
In haar schriftelijke en mondeling toegelichte verweer heeft FysioTape het volgende aangevoerd, verkort en zakelijk weergegeven.
De tapemethode van FysioTape (kinesio taping) wordt door professionele therapeuten breed toegepast bij diverse klachten en blessures. In de praktijk is gebleken dat tapen ook bij hooikoortsklachten een positief resultaat kan hebben. Omdat wetenschappelijk onderzoek naar deze werking ontbreekt, heeft FysioTape een begin gemaakt met het inventariseren van de werking van de tapetoepassing bij hooikoorts. Cliënten van fysiotherapiepraktijken hebben daartoe in 2016 en 2017 evaluatieformulieren ingevuld. De resultaten van deze evaluatie (de door klager genoemde pilotstudie van Pijnappel) worden op de website van FysioTape vermeld. Adverteerder beweert niet dat de methode wetenschappelijk bewezen is noch dat het onderzoek wetenschappelijk is opgezet. Er wordt juist uitdrukkelijk op de website en bij de door FysioTape georganiseerde cursussen vermeld dat geen sprake is van een wetenschappelijke claim. Ook wordt niet beweerd dat de methode altijd werkt. Er wordt alleen gezegd dat taping oplossing kán bieden bij hooikoorts.
Het oordeel van de Commissie
1. Niet is in geschil dat voor de werking van het medical taping concept met CureTape bij hooikoorts geen wetenschappelijk bewijs beschikbaar is, maar dat een positieve werking is gebleken uit ervaringen van patiënten en therapeuten. Gelet op de klacht moet worden beoordeeld of de bestreden uiting misleidend is door het ontbreken van de mededeling dat de effectiviteit van de behandeling van hooikoortsklachten met CureTape niet wetenschappelijk is aangetoond.
2. Deze klacht kan naar het oordeel van de Commissie niet slagen. In de uiting wordt niet gesteld of gesuggereerd dat de tapingmethode een wetenschappelijk aangetoonde behandelmethode van hooikoorts is. Ook wordt voldoende duidelijk gemaakt dat de tapebehandeling niet altijd zal leiden tot vermindering of oplossing van hooikoortsklachten. De Commissie doelt hierbij op het vraagteken achter de mededeling “Echte hulp bij hooikoorts” en op het gebruik van het woord “kan” in de daaropvolgende tekst. Hieruit is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat hooikoortsklachten door de behandeling kunnen verminderen of achterwege blijven, maar dat dit niet zeker is. Verder wordt de consument voor meer informatie verwezen naar zijn therapeut en naar de website van FysioTape. Op de website wordt gesproken over “de mogelijke werking van de tape”. Naar aanleiding van de in 2016 en 2017 gehouden evaluatie van ervaringen van patiënten en therapeuten wordt meegedeeld dat “de resultaten van de pilot studies vragen (…) om een uitgebreide studie”. Ook wordt uitdrukkelijk vermeld: “Geen wetenschappelijke claim”: Let wel: deze testcase legt geen enkele wetenschappelijke claim”, gevolgd door de uitleg dat de omvang en de opzet van de pilot studies daarvoor onvoldoende waren.
3. Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting niet op oneerlijke wijze wordt voorgelicht ten aanzien van de effectiviteit en de wetenschappelijke onderbouwing van het aangeprezen tapingconcept met CureTape. Daarom wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.