a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2014/00411

Datum:

21-07-2014

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de reclamefolder die is te downloaden op www.blokker.nl voor zover het betreft een aanbieding voor een BK Excellent messenblok. In de folder wordt een doorgestreepte “Adviesprijs” van € 99,– genoemd met daarnaast de winkelprijs van € 19,99.

De klacht

Klaagster heeft naar aanleiding van de aanbieding het onderhavige messenblok gekocht. Tijdens het aanslaan op de kassa bleek dat deze was afgeprijsd van € 24,95 naar € 19,99. Dit is een zeer groot verschil met de geadverteerde prijs die normaal voor het product moet worden betaald. Men denkt zeer goedkoop een product te kunnen kopen terwijl in werkelijkheid maar € 5,– korting wordt gegeven.

Het verweer

Adverteerder heeft verweer gevoerd. Hierop wordt hierna, voor zoveel nodig, ingegaan.

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter constateert dat in de folder de doorgestreepte prijs bij het messenblok wordt omschreven als “Adviesprijs”. In de specifieke bestelpagina van het product wordt wel de doorgestreepte prijs maar niet het woord adviesprijs herhaald. De voorzitter neemt evenwel aan dat voor de gemiddelde consument die op grond van de aanbieding het product wenst te bestellen voldoende duidelijk is dat ook hier een adviesprijs wordt bedoeld. Dit is de prijs die, naar algemeen bekend kan worden verondersteld, door de fabrikant van het product wordt vastgesteld en aan detailhandelaren wordt aanbevolen. Adverteerder heeft bij verweer een orderbevestiging overgelegd waarin de door de fabrikant gehanteerde adviesprijs staat. Nu aldus uit de uiting voldoende duidelijk blijkt dat adverteerder in verband met de korting niet verwijst naar de prijs die zij gebruikelijk voor het product in rekening brengt, maar naar de adviesprijs, hetgeen overigens als een algemeen aanvaarde reclamepraktijk worden kan worden beschouwd, is geen sprake van misleiding over het prijsvoordeel. De klacht kan derhalve niet slagen.

 

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken