De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in het Brabants Dagblad van 16 oktober 2010 waarin auto’s te koop worden aangeboden en waarbij ten aanzien van sommige auto’s het motorvermogen in “pk” wordt genoemd.
De klacht
Klager stelt dat in de advertentie in strijd met artikel 1 Code voor Personenauto’s (CVP) het motorvermogen in “pk” wordt genoemd.
Het oordeel van de voorzitter
Vooropgesteld wordt dat de Code voor personenauto’s alleen op nieuwe auto’s van toepassing is. Hieruit volgt dat de onderhavige klacht, die betrekking heeft op een advertentie voor tweedehandsauto’s, ten onrechte op artikel 1 CVP is gebaseerd. Dat brengt echter niet mee dat geen enkel belang zou toekomen aan de door klager ingeroepen bepaling. Deze bepaling is immers gebaseerd op Europeesrechtelijke regelingen die ook voor reclame-uitingen voor gebruikte auto’s gelden en die in de Nederlandse wet zijn opgenomen, waaronder de Metrologiewet. Ingevolge artikel 2 van deze wet zijn voor grootheden meeteenheden vastgesteld en is het op grond van artikel 22 van die wet verboden een grooteenheid uit te drukken in een andere meeteenheid dan de meeteenheid die krachtens artikel 2 van de wet is vastgesteld.
De krachtens de Metrologiewet vastgestelde (afgeleide) meeteenheid voor vermogen is de Watt, zoals bepaald in artikel 5 lid 2 van het Meeteenhedenbesluit 2006. Derhalve is een adverteerder op grond van de wet verplicht óók in een reclame-uiting voor tweedehands auto’s het motorvermogen in Watt uit te drukken.
Aangezien klager onweersproken heeft meegedeeld dat in de bewuste advertentie auto’s te koop worden aangeboden onder vermelding van het motorvermogen in “pk” en niet in kilowatts (kW), heeft adverteerder in strijd met voornoemde wettelijke bepalingen, en
derhalve in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) gehandeld.
De beslissing van de voorzitter
Adverteerder heeft in strijd met artikel 2 NRC gehandeld en de voorzitter beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.