a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2010/00809

Datum:

13-01-2011

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie in het Brabants Dagblad van 16 oktober 2010 waarin auto’s te koop worden aangeboden en waarbij ten aanzien van sommige auto’s het motorvermogen in “pk” wordt genoemd.

 

De klacht

 

Klager stelt dat in de advertentie in strijd met artikel 1 Code voor Personenauto’s (CVP) het motorvermogen in “pk” wordt genoemd.

 

Het oordeel van de voorzitter

Vooropgesteld wordt dat de Code voor personenauto’s alleen op nieuwe auto’s van toe­pas­sing is. Hieruit volgt dat de onderhavige klacht, die betrekking heeft op een advertentie voor tweedehandsauto’s, ten onrechte op artikel 1 CVP is gebaseerd. Dat brengt echter niet mee dat geen enkel belang zou toekomen aan de door klager ingeroepen bepaling. Deze bepa­ling is immers gebaseerd op Europeesrechtelijke regelingen die ook voor reclame-uitingen voor gebruikte auto’s gelden en die in de Nederlandse wet zijn opgenomen, waaronder de Metrologiewet. Ingevolge artikel 2 van deze wet zijn voor grootheden meeteenheden vastgesteld en is het op grond van artikel 22 van die wet verboden een grooteenheid uit te drukken in een andere meeteenheid dan de meeteenheid die krachtens artikel 2 van de wet is vastgesteld.

 

De krachtens de Metrologiewet vastgestelde (afgeleide) meeteenheid voor vermogen is de Watt, zoals bepaald in artikel 5  lid 2 van het Meeteen­hedenbesluit 2006. Derhalve is een adverteerder op grond van de wet verplicht óók in een reclame-uiting voor tweedehands auto’s het motorvermogen in Watt uit te drukken.

 

Aangezien klager onweersproken heeft meegedeeld dat in de bewuste advertentie auto’s te koop worden aangeboden onder vermelding van het motorvermogen in “pk” en niet in kilowatts (kW), heeft adverteerder in strijd met voornoemde wettelijke bepalingen, en

derhalve in strijd met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) gehandeld.

 

De beslissing van de voorzitter

 

Adverteerder heeft in strijd met artikel 2 NRC gehandeld en de voorzitter beveelt adver­teerder aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken