Omschrijving:Het betreft de advertentie van Daihatsu Holland B.V., waarin onder meer staat: “Dat u met de Daihatsu schoon en zuinig rijdt, wist u wellicht al.” |
De klacht Auto’s van dit merk hebben een uitstoot aan kooldioxide van minimaal 104 gram per kilometer, zodat de kwalificatie ‘schoon’ niet juist is. Adverteerder heeft de uitspraak van de Commissie van 21 november 2006 (dossier 06.0438) derhalve naast zich neergelegd. De Daihatsu Terios 4 WD is 20-30 procent minder zuinig dan gemiddeld. Men kan dus niet zonder beperking stellen dat auto’s van dit merk zuinig zijn. |
Het verweer De Daihatsu Cuore heeft een CO2 uitstoot van104 gr/km en is op dit moment de schoonste en zuinigste benzineauto ter wereld. Nu er geen schonere auto is, is gekozen voor de omschrijving ‘schoon’. Desondanks zal in volgende uitingen de kwalificatie ‘schoner‘ worden gebezigd. De Terios is de schoonste SUV zodat adverteerder ook in deze klasse het schoonste en zuinigste automerk is. Toch zal de kwalificatie ‘schoon’ in de toekomst worden aangepast. |
De repliek Klager handhaaft zijn bezwaar. |
Het oordeel van de Commissie b. Zuinig is een relatief begrip en deze mededeling ziet, aldus de in de uiting afgebeelde en in de daaronder staande tekst uitdrukkelijk genoemde Cuore en Sirion 2, op deze twee auto’s. Nu, naar uit de in de advertentie daarover gegeven informatie blijkt, deze twee auto’s tot de zuinige auto’s gerekend kunnen worden, wijst de Commissie dit onderdeel van de klacht af. |
De beslissing Op grond van het hiervoor onder 6 a overwogene acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 3 van de CVP en met de artikelen 2 en 3 van de MRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikelen 2 en 3 MRC artikel 3 CvP |