Omschrijving:Het betreft de tekst op labels die bevestigd zijn aan tuinmeubelen van Sun Furniture, in het bijzonder de zinsneden “Sun is aware of the environment” en “Our customers may rest assured that when bying furniture from Sun Furniture they indirectly support CARE and participate in getting a greener world”. |
De klacht De gewraakte zinsneden, waarin gerefereerd wordt aan milieuaspecten verbonden aan de productie van de houten tuinmeubelen, zijn misleidend en niet aantoonbaar juist. Al eerder heeft klager tegen deze zinsneden bezwaar gemaakt, hetgeen leidde tot een aanbeveling van de Commissie van 13 februari 2006 (dossier 05.0550). Adverteerder trekt zich kennelijk niets van deze aanbeveling aan. In het geval het oud reclamemateriaal betreft, dient adverteerder dit te verwijderen. De ontwikkelingsorganisatie CARE doet niets met bossen in Birma of Java. Bovendien is de overeenkomst tussen CARE en adverteerder jaren geleden beëindigd. Adverteerder gebruikt CARE derhalve om het product te vergroenen. Birma herbergt de laatste natuurlijke teakbossen ter wereld. Er wordt op grote schaal illegaal gekapt en als dat in het huidige tempo doorgaat, is al het teakhout over 10 jaar verdwenen. Dit maakt de claim des te schrijnender. |
Het verweerBegin januari 2006 is aan de dealers gevraagd de labels te verwijderen en is aan de fabriek in Thailand gevraagd de labels niet langer te vervaardigen. Thans is nogmaals aan de dealers gevraagd de eventueel nog aanwezige labels te verwijderen. |
Mondelinge behandeling Namens partijen is de zaak nader toegelicht.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikelen 2 en 3 MRC |