Omschrijving:Het betreft een advertentie van Daihatsu Holland B.V. in Trouw waarin onder meer staat: |
De klacht De kop “Daihatsu klimaat neutraal” in de eerste advertentie, suggereert ten onrechte dat de auto’s geen CO2 uitstoten. In de tweede advertentie staat dat de CO2-uitstoot gedurende één jaar wordt gecompenseerd. Dit maakt een auto echter niet klimaatneutraal. De aanplant van bomen is bovendien een ontoereikend middel om de CO2-uitstoot te compenseren. Om die reden vindt klager de uiting onwaar en misleidend en voorts in strijd met artikel 2 van de Milieu Reclame Code en artikel 3 van de Code voor Personenauto’s. |
Het verweer In tweede advertentie staat exact hoeveel de CO2-uitstoot bedraagt en staat voorts dat voor de periode van één jaar de CO2-uitstoot van elke nieuw verkochte Daihatsu wordt gecompenseerd door het aanplanten van nieuwe bomen. Van misleiding is dus absoluut geen sprake. |
Het oordeel van de Commissie (3 mei 2007) In de eerste advertentie staat: “Daihatsu klimaat neutraal” zonder dat wordt uitgelegd wat hiermee wordt bedoeld. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code, artikel 2 van de Milieu Reclame Code en artikel 3 van de Code voor Personenauto’s. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC MRC art. 2 artikel 3 CvP |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. Ten onrechte heeft de Commissie geoordeeld dat Daihatsu haar auto’s presenteert als milieuvriendelijke producten en dat “Daihatsu klimaat-neutraal” een milieuclaim is die de consument misleidt. Om misleiding te voorkomen heeft Daithatsu geregeld overleg met gerenommeerde milieuorganisaties. Sterker nog, Daihatsu laat haar advertenties zien aan bijvoorbeeld het Wereld Natuur Fonds (WNF) om na te gaan of deze enigszins verkeerd kunnen worden geïnterpreteerd. In de gewraakte advertenties is ook het logo van WNF opgenomen. Daihatsu ziet niet dat zij haar auto’s zou presenteren als milieuvriendelijke producten. Duidelijk wordt gewezen op de uitstoot en duidelijk is dat deze uitstoot alleen het eerste jaar wordt gecompenseerd. |
Het antwoord in appel De grieven zijn gemotiveerd weersproken. |
Het oordeel van het College In de eerste advertentie staat “Daihatsu klimaatneutraal” zonder dat deze milieuclaim op enige wijze wordt toegelicht. Waar als niet weersproken vast staat dat de in de advertentie aangeprezen auto’s CO2 uitstoten, acht het College voornoemde claim, die ten onrechte suggereert dat het klimaat geen enkele invloed zou ondervinden van deze auto’s, te absoluut en daardoor misleidend. In de tweede advertentie wordt de claim wel nader toegelicht; samengevat wordt gesteld dat Daihatsu energiezuinige auto’s produceert met een minimale CO2-uitstoot en dat bovendien gedurende een periode van één jaar de CO2-uitstoot van elke “nieuw verkochte” Daihatsu wordt gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen. Echter, deze omstandigheden rechtvaardigen noch op zichzelf noch in combinatie met elkaar de absolute claim “Daihatsu klimaatneutraal”, die ten onrechte de indruk wekt dat het klimaat geen enkele invloed zou ondervinden van de in de advertentie bedoelde auto’s. Het College deelt derhalve het oordeel van de Commissie dat beide gewraakte advertenties een misleidende milieuclaim bevatten en daardoor in strijd zijn met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en met artikel 2 van de Milieu Reclame. Daarnaast is het College, evenals de Commissie van oordeel dat de in de advertenties aangeprezen auto’s door de vermelding “Daihatsu klimaatneutraal” worden aangeprezen als een milieuvriendelijk product, hetgeen in strijd is met artikel 3 van de Code voor Personenauto’s. Dat Daihatsu over haar reclame-uitingen geregeld overleg pleegt met milieuorganisaties, doet aan dit oordeel niet af.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie. |