Omschrijving: Het betreft de aan het Lycée du Couserans, te Saint-Girons gezonden, geadresseerde reclame-uiting van Baltus Bloembollen BV. |
De klacht
Klagers hebben tegen deze uiting de volgende bezwaren: a. Ecologic betekent in het Frans: ecologisch. Daardoor krijgt men ten onrechte de indruk dat men van doen heeft met een milieuvriendelijke, ecologische onderneming. De onderneming houdt zich echter bezig met de verkoop van bloembollen, die veelal op zeer natuuronvriendelijk wijze worden gekweekt. b. De brochure heeft als logo een zonnebloem. Dat is het logo van “Les Verts”, een politieke partij in Frankrijk, vergelijkbaar met Groen Links. Het gaat echter, aldus de toelichting, om een economisch (eco) en logisch (vertaald met: Logic!) bedrijf. Gelet op het vorenstaande is de uiting zowel in woord als in beeld misleidend. |
|
|
Het verweer Adverteerder heeft, kort samengevat, het volgende verweer gevoerd. Het zonnebloem-logo is een algemeen logo dat ter beschikking staat van iedereen en het wordt niet gepresenteerd in de context van een ecologische onderneming. Daaruit kan, nu de onderneming handelt in bloembollen, ook niet worden afgeleid dat er sprake is van een geforceerde keus om de indruk te wekken “groen” te zijn. Voorts is het Franse woord voor ecologisch “ecologique”. Het Europese ecolabel lijkt niet op het door adverteerder gebruikte logo. Adverteerder betwist dat de bloembollen op milieuonvriendelijke wijze zijn gekweekt. Ook van een overtreding van de Milieu Reclame Code (MRC) is geen sprake nu in de uiting geen milieuclaims worden gebezigd en daarin geen erkende milieukenmerken dan wel milieusymbolen zijn gebruikt. |
De re- en dupliek Partijen hebben hun standpunt gehandhaafd en nader toegelicht. |
|
|
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder bedient zich bij de aanprijzing van bloembollen van het logo “ecologic”, dat staat voor “économique” en “logique”, aldus de daar direct onder staande tekst, die deel uitmaakt van het logo. Weliswaar kan het logo, ondanks de verklarende tekst en de afwijkende schrijfwijze, bij vluchtige bestudering van de uiting ook associaties oproepen met “écologique”, doch bij lezing van de uiting is duidelijk dat ecologische aspecten bij het aangeprezen product geen rol spelen. Ook het feit dat een zonnebloem deel uitmaakt van het logo leidt niet tot het oordeel dat de uiting in strijd is met de NRC. Ten aanzien van het gebruik van een zonnebloem gelden geen beperkingen en ook niet is gebleken dat “Les Verts” zich tegen het onderhavige gebruik van de zonnebloem verzetten. Hoewel de uiting op het eerste gezicht wellicht doet vermoeden dat deze afkomstig is van een milieuvriendelijke onderneming, blijkt uit de uiting in haar geheel bezien dat deze niet de conclusie rechtvaardigt dat dit het geval zou zijn. |
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af. |
|
|
|
|
|
|