a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2009/00445

Datum:

18-08-2009

Uitspraak:

Aanbeveling (Gedeeltelijk)

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie voor Volkswagen in het dagblad Tubantia van 20 mei 2009. Er staat:

 

‘Een groene en een zakelijke mentaliteit gaan vaak niet hand in hand. Maar bij Volkswagen komen deze probleemloos samen. Door de ruime keuze aan Passats met BlueMotionTechnologies kunt u niet alleen heel erg schoon, maar ook heel erg zuinig rijden. Bovendien vallen de nieuwe Passat TSE Blue Motion en de Passat EcoFuel in de 20%-bijtellingcategorie. Dus als uw groene hart nu niet sneller gaat kloppen, dan doet uw zakelijke hart dat wel.’ Verder wordt informatie over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot gegeven.

 

Een kopie van de reclame-uiting is aan deze beslissing gehecht.

 

De klacht

 

In eerdere beslissingen heeft de Commissie geoordeeld dat een auto niet met de term ‘schoon’ mag worden aangeduid. Ook mag een auto niet worden aangeprezen als een milieuvriendelijk product. Evenmin kan gesteld worden dat er sprake is van heel zuinig rijden nu gesteld wordt dat enkele typen van dit merk in de 20%-bijtellingcategorie vallen terwijl er een zuiniger 14%-bijtellingcategorie bestaat.

 

Het verweer

 

Er wordt reclame gemaakt voor de Volkswagen Passat met BlueMotionTechnologies. Deze techniek zorgt ervoor dat de Passat in zijn klasse een zeer zuinige en schone auto is. Adverteerder benadrukt dat het hier gaat om de categorie ‘grotere middenklassers’ waar de Volkswagen Passat zeer goed scoort qua milieuvriendelijk rijden. Er wordt niet gesteld dat het rijden in een Volkswagen Passat goed is voor het milieu. Voorts is het algemeen bekend dat de termen schoon en zuinig in de ‘automotive branche’ altijd gebruikt en gezien worden als minder schadelijk.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1) In de advertentie wordt gesteld dat de Volkswagen Passat met Blue MotionTechnologies heel erg schoon rijdt. Ingevolge artikel 3 van de Code voor Personenauto’s (CvP) dient het gebruik van termen waarmee een auto wordt aangeprezen als een milieuvriendelijk product te worden vermeden. Kwalificaties die betrekking hebben op het bijdragen aan of het bevorderen van een schoon milieu dienen nooit in hun absolute betekenis te worden gebruikt. Om die reden acht de Commissie de uiting door het gebruik van de term ‘heel erg schoon’ in strijd met artikel 3 CvP. Tevens acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code (MRC) aangezien zij de mededeling dat de auto ‘heel erg schoon’ is, als een absolute milieuclaim aanmerkt en de juistheid daarvan niet is aangetoond.

 

2) In de advertentie wordt de auto verder als ‘heel erg zuinig’ gekwalificeerd. Zuinig is een relatief begrip. Nu uit de in de advertentie gegeven informatie over het brandstofverbruik blijkt dat het gaat om een zuinige auto in zijn klasse, te weten de klasse van de ‘grotere middenklassers,’ acht de Commissie deze mededeling niet misleidend. Dat er, zoals klager stelt, een zuiniger 14% bijtellingcategorie bestaat – waar deze auto niet in valt – doet aan het bovenstaande oordeel niet af.

 

De beslissing

 

Blijkens het voorgaande acht de Commissie de aanduiding ‘schoon’ in strijd met artikel 3 van de CvP, alsmede in strijd met de artikelen 2 en 3 van de MRC. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken