De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd:
“Zelf de deur uit als u dat wilt. (……) met uw eigen scootmobiel is dat weer mogelijk. Eén druk op de knop en u rijdt zelf weg. CO2 vrij”.
De klacht
De vermelding “CO2 vrij” is onjuist. Het gaat om een elektrisch aangedreven vervoermiddel dat af en toe opgeladen moet worden, als gevolg waarvan door een energiecentrale extra CO2 wordt uitgestoten.
Over het algemeen wordt vaak gesuggereerd dat elektrische voertuigen minder schadelijk zijn voor het milieu. Dat is maar zeer de vraag.
Het verweer
Adverteerder gaat niet in op de vraag of elektrische voertuigen minder schadelijk zijn voor het milieu. Wel zal adverteerder de vermelding over CO2 in zijn reclame verwijderen, voor zover dit nog niet gebeurd is.
Het oordeel van de Commissie
De in de gewraakte uiting gedane mededeling “CO2 vrij” met betrekking tot de daarin aangeprezen scootmobiel moet worden aangemerkt als een milieuclaim in de zin van artikel 1 van de Milieureclamecode (MRC).
Adverteerder heeft niet weersproken dat als gevolg van het opladen van de scootmobiel door een energiecentrale extra CO2 wordt uitgestoten. Adverteerder heeft volstaan met de mededeling dat de vermelding CO2 uit zijn reclame zal worden verwijderd.
Aldus heeft adverteerder de juistheid van de absolute milieuclaim “CO2 vrij” niet aangetoond en derhalve acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.