De bestreden reclame-uiting
Het betreft de in kopie aan deze beslissing gehechte pagina van een reclamefolder voor de Opel Corsa.
Op de pagina staat, onder de titel “RESPECT VOOR ONZE WERELD.”, de tekst:
“We hebben maar één wereld, daar moeten we dus zuinig op zijn. Dat is iets waar we allemaal verantwoordelijkheid voor zouden moeten dragen. Bij Opel werken we aan de vermindering van alle vormen van schadelijke uitstoot, door onze nieuwe modellen steeds te verbeteren.
(…)”
Onderin de uiting staat:
“Kijk voor het summum van zuinigheid en milieuvriendelijkheid bij de motoren onder ecoFLEX”.
De klacht
Klager maakt bezwaar tegen de zin: “Kijk voor het summum van zuinigheid en milieuvriendelijkheid bij de motoren onder ecoFLEX”, nu de Commissie al verscheidene keren heeft beslist dat voor auto’s geen reclame mag worden gemaakt met de term “milieuvriendelijkheid”.
Verweer
Artikel 2 van de Milieu Reclame Code (MRC), dat misleidende mededelingen, afbeeldingen of suggesties verbiedt, wordt niet overtreden. In de tekst worden de inspanningen beschreven van adverteerder die zij als fabrikant van auto’s verricht om het gebruik en de productie van haar voertuigen milieuvriendelijker te maken. Klager haalt de bewuste zin uit de context van de uiting. Voorts is de overige tekst vet gedrukt en in een groter lettertype en derhalve de blikvanger.
De tekst dient in het geheel te worden bezien en is niet misleidend.
Repliek
Klager blijft bij zijn standpunt en licht dit nader toe. Onder meer wijst klager op artikel 3 van de Code voor personenauto’s (CVP).
Het oordeel van de Commissie
Ingevolge artikel 3 CVP dient het gebruik van termen waarmee een auto wordt aangeprezen als een milieuvriendelijk product, te worden vermeden. Kwalificaties die betrekking hebben op het bijdragen aan of het bevorderen van een schoon milieu dienen nooit in hun absolute betekenis te worden gebruikt. Op grond van het voorgaande acht de Commissie de tekst “het summum van (zuinigheid en) milieuvriendelijkheid” in strijd met artikel 3 CVP. Tevens acht de Commissie deze tekst in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code (MRC), aangezien zij deze mededeling als absolute milieuclaim aanmerkt, waarvan de juistheid niet is aangetoond en waarvan de gemiddelde consument niet zelf proefondervindelijk kan vaststellen in hoeverre deze waar is.
De beslissing
Blijkens het voorgaande acht de Commissie het gewraakte tekstfragment in strijd met artikel 3 van de CVP, alsmede in strijd met de artikelen 2 en 3 van de MRC. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.