De bestreden reclame-uiting
Het betreft de advertentie in De Telegraaf, waarin de nieuwe Ford Focus Wagon wordt aangeprezen met onder meer de mededeling: “Voorkomt kop-staartbotsingen. Active City Stop.”
De klacht
De claim “voorkomt kop-staartbotsingen” is misleidend, omdat geen 100% garantie kan worden gegeven dat dergelijke botsingen worden voorkomen. Klager verwijst naar “de Milieu claim art 1.2.3.” en verzoekt de Commissie voorts een openbare aanbeveling te doen.
Het verweer
De Active City Stop is ontworpen om de kans op kop-staartbotsingen te verlagen, of de gevolgen ervan aanzienlijk te verminderen, en assisteert bij snelheden tot 30 km/u. In de praktijk voorkomt het systeem wel degelijk kop-staartbotsingen. Voor een demonstratiefilmpje verwijst adverteerder naar de website ford.nl.
Het oordeel van de Commissie
De mededeling “voorkomt kop-staartbotsingen” dient naar het oordeel van de Commissie niet te worden aangemerkt als een milieuclaim als bedoeld in artikel 1 van de Milieu Reclame Code, zodat deze code niet van toepassing is op de onderhavige reclame-uiting. Dit laat echter onverlet dat de uiting wordt getoetst aan het algemene deel van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
In de uiting wordt van de Active City Stop zonder enig voorbehoud gezegd dat dit systeem kop-staartbotsingen voorkomt. Door adverteerder is weliswaar toegelicht dat de kans op kop-staartbotsingen door dit systeem wordt verlaagd, maar daarmee is niet aangetoond of aannemelijk gemaakt dat de Active City Stop in alle gevallen en onder alle omstandigheden kop-staartbotsingen voorkomt, zoals in de uiting wordt gesuggereerd.
Gelet op het vorenstaande gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef NRC. Omdat de uiting de gemiddelde consument ertoe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De Commissie ziet geen aanleiding deze uitspraak onder de aandacht te brengen van een breed publiek, zoals kennelijk door klager bedoeld.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.