De reclame-uiting
Het betreft een reclame op de website www.citroen.nl, aan de originele uitspraak aangehecht als Bijlage 1, 2 en 3.
De klacht
De Commissie vat de klacht, zoals zij deze begrijpt, als volgt samen.
Klagers bezwaar betreft de claim dat sprake zou zijn van ‘absolute milieuvriendelijke onderhoudsproducten’, alsmede de afbeelding van de auto en de verwijzing naar het ‘speciale logo’ op de productverpakking dat ‘staat voor de betrokkenheid van Citroën bij het milieu’.
Klager is van mening dat de reclame in strijd is met de artikelen 1, 2, 3 en 7 van de Milieu Reclame Code (MRC). Klager verzoekt de Commissie om een openbare aanbeveling te doen.
Verweer
Adverteerder stelt zich – samengevat – op het volgende standpunt.
De uitingen zijn niet in strijd met de MRC. Het betreft een internationale campagne en de onderbouwing van de feitelijke claims is aanwezig in de internationale organisatie. Helaas is het niet gelukt om deze onderbouwing tijdig bij Citroën in Nederland te krijgen. Bovendien is de wijze waarop de uitingen zijn vormgegeven en het gebruikte taalgebruik niet dusdanig dat sprake is van (zeer) absolute claims.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting wordt meegedeeld dat sprake is van:
-
– “milieuvriendelijke onderhoudsmiddelen” (Bijlage 1)
-
– “een complete lijn reinigings- en onderhoudsproducten van Citroën” die “vriendelijk voor het milieu” is (Bijlage 2 en 3).
Nu zonder nuancering wordt gesproken van milieuvriendelijke producten, is onmiskenbaar sprake van absolute milieuclaims. Nu adverteerder de juistheid van deze claims niet heeft aangetoond en de gemiddelde consument niet zelf proefondervindelijk kan vaststellen in hoeverre deze claims waar zijn, acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 van de MRC.
Weliswaar zal gelden dat de bedoelde producten wellicht milieuvriendelijker zijn dan andere reinigings- en of onderhoudsproducten en staat het adverteerder vrij om in reclame daarop de aandacht te vestigen, maar dit maakt niet dat zij mag stellen dat haar producten in absolute zin milieuvriendelijk zijn.
Klagers bezwaar met betrekking tot de afbeelding van de auto en het logo op de verpakking treft geen doel, nu niet is gebleken dat sprake is van een milieuaanduiding of milieusymbool zoals bedoeld in het door klager in dit kader genoemde artikel 7 MRC.
De beslissing
Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.