De bestreden reclame-uiting
Het betreft de advertentie waarin de Telegraaf Shop een “Dirt Devil Equ Turbo Silence”-stofzuiger aanprijst met de mededeling “Goed voor uzelf en goed voor het milieu”.
De klacht
Dit is een absolute, misleidende milieuclaim aangezien elektriciteit wordt opgewekt door per definitie milieuvervuilende centrales. Gelet hierop is de uiting in strijd met artikel 8 van de Milieureclame Code (MRC) en artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Het verweer
Met de gewraakte zinsnede wordt bedoeld duidelijk te maken dat deze stofzuiger minder belastend is voor het milieu dan de gemiddelde stofzuiger. Nu blijkt dat deze zinsnede kan worden opgevat als een absolute milieuclaim in die zin dat de stofzuiger een positief effect op het milieu heeft, zal deze claim niet meer worden gebruikt.
Het oordeel van de voorzitter
De gewraakte mededeling is een milieuclaim in de zin van de MRC, nu hierin wordt gerefereerd aan milieuaspecten die zijn verbonden aan het gebruik van het aangeprezen product.
Krachtens artikel 2 MRC mogen milieuclaims geen mededelingen bevatten waardoor de consument misleid kan worden over milieuaspcten van het aangeprezen product.
In artikel 3 MRC is bepaald dat een milieuclaim aantoonbaar juist dient te zijn, waarbij de bewijslast op de adverteerder rust.
Aangezien adverteerder de juistheid van deze milieuclaim niet heeft aangetoond, acht de voorzitter de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in de artikel en 2 en 3 MRC en beveelt hij adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.