De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een uiting op www.brandoil.nl en een folder waarin met betrekking tot de benzine “Superior” wordt gezegd:
“beter voor uw motor”;
“meer vermogen”;
“zuiniger”;
“beter voor het milieu”;
“werkt onmiddellijk” en
“ook voor oudere auto’s”.
De klacht
Naar adverteerder aan klager heeft meegedeeld, beschikt adverteerder niet over onderzoeksresultaten betreffende de 6 in de uitingen opgenomen claims. Omdat de claims niet kunnen worden onderbouwd, zijn deze misleidend.
Het verweer
Inmiddels beschikt adverteerder over onderzoeksresultaten ter zake van de premium (“treated”) brandstoffen, de verbeterde eigenschappen en de wijze van onderzoek. Een afschrift daarvan wordt overgelegd.
De repliek
Door de bij het verweer overgelegde afdruk van een powerpointpresentatie worden de claims niet onderbouwd. Het blijft onduidelijk wat is onderzocht en hoe het onderzoek heeft plaatsgevonden.
De dupliek
Adverteerder legt nieuwe testresultaten over. Vanwege een betere clean-up van de motor ontstaat “een betere koppel, vermogen en acceleratie (e.e.a. in procenten uitgedrukt)”.
Het oordeel van de Commissie
Ter onderbouwing van de gewraakte claims heeft adverteerder stukken overgelegd, zonder duidelijk toe te lichten waarom die claims door die stukken zouden worden onderbouwd. Gelet hierop en nu de stukken op zichzelf onvoldoende grondslag bieden voor de gewraakte claims, is de Commissie van oordeel dat adverteerder de juistheid daarvan niet heeft aangetoond.
Gelet op het bovenstaande gaan de gewraakte uitingen gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Bovendien acht de Commissie de uitingen, voor zover daarin met betrekking tot Superior de milieuclaim “beter voor het milieu” wordt gebruikt, in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code (MRC).
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en met de artikelen 2 en 3 MRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.