De bestreden reclame-uiting
Het betreft de tekst “100% cellulose without chlorine bleach environmentally friendly” op de verpakking van Floralys toiletpapier.
De klacht
Voor de fabricage van toiletpapier zijn grondstoffen en energie nodig geweest, hetgeen belastend is voor het milieu. Daarom acht klager de claim “environmentally friendly” te absoluut en daardoor in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code (MRC).
In dossier 05.0307 deed de Commissie al eerder een aanbeveling over de onderhavige uiting.
Het verweer
Adverteerder zal de bewuste uiting van haar verpakkingen verwijderen, en wel bij de eerstvolgende druk.
De repliek
Klager handhaaft zijn klacht. Adverteerder heeft 5 jaar de tijd gehad om de gewraakte uiting te beëindigen. Adverteerder heeft de eerdere beslissing van de Commissie niet serieus genomen.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft de juistheid van de absolute milieuclaim “environmentally friendly” niet aangetoond. Gelet hierop acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC.
Aangezien de Commissie adverteerder in 2005 (dossier 05.0307) ook al heeft aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en adverteerder aan deze aanbeveling geen gevolg heeft gegeven, zal de Commissie deze beslissing als “Alert” onder de aandacht van een breed publiek brengen als bedoeld in artikel 17 lid 1 onder h juncto 18 lid 4 van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.