De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie omtrent recyclebare Nespresso capsules van het materiaal aluminium. Daarin staat onder meer:
“Daarbij is aluminium milieuvriendelijk (…)”.
De klacht
Aluminium is niet milieuvriendelijk. De productie ervan is juist zeer milieuvervuilend.
Het verweer
Nespresso gebruikt aluminium als grondstof voor haar capsules, omdat dit materiaal de kwaliteit van de koffies optimaal beschermt.
Aluminium kan oneindig worden gerecycleerd, zonder gewichts- of kwaliteitsverlies. Deze recycling vergt slechts 5% van de energie die nodig is voor de winning en bewerking van aluminium van eerste smelting.
Klaagster heeft gelijk dat de productie van primair aluminium tot een zwaardere belasting voor het milieu leidt. In de advertentie wordt echter gesproken over de milieuvriendelijkheid van de capsules zelf, vanuit het standpunt van recycling.
Het oordeel van de Commissie
In de gewraakte advertentie wordt de aandacht gevestigd op de mogelijkheid om Nespresso capsules van aluminium te laten recyclen door gebruikte capsules in te leveren, maar wordt ook de absolute milieuclaim “Daarbij is aluminium milieuvriendelijk” gebruikt. Adverteerder heeft erkend dat de productie van aluminium het milieu belast en heeft de juistheid van voornoemde claim, die betrekking heeft op aluminium zelf, niet aangetoond. Gelet hierop acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code (MRC).
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.