De bestreden reclame-uiting
Het betreft de claim “100% Biodegradable /recycable, bottles for a healthier earth” die is aangebracht op halve liter drinkwaterflessen.
De klacht
Met deze tekst wordt geappelleerd aan het milieu. De flessen zijn echter gemaakt van PET (Recycle code 01) en de doppen zijn van PE-HD (Recycle code 02). Beide stoffen zijn niet biologisch afbreekbaar, maar alleen te recyclen.
Met deze claims wordt getracht de consument tot aankoop te bewegen vanwege de ogenschijnlijke milieubewustheid van de fabrikant.
Het verweer
Adverteerder heeft zich bezig gehouden met PLA-flessen, maar deze waren kwalitatief niet zodanig dat is overgestapt op ENSO Bottles. Derhalve wordt gesproken over PET, maar met de toevoeging “100% Biodegradable”. Dit geldt voor de fles, maar niet voor de dop en het label. Sinds begin 2013 is adverteerder voor wat betreft de fles overgestapt op “100% Recycled PET” derhalve op flessen die gemaakt zijn van gerecycled PET.
De repliek
Klager vraagt zich af of de “100% biodegradable” claim van de nieuwe flessen is verwijderd, gelet op de door hem gekochte fles, die een houdbaarheidsdatum van
04-04-2015 heeft.
De dupliek
Adverteerder is op zoek naar de meest duurzame verpakkingen en produceert zoveel mogelijk lokaal, teneinde mensheid en natuur zoveel mogelijk te beschermen.
Sinds begin 2013 wordt de claim “100% biodegradable” niet meer gebruikt.
Het oordeel van de Commissie
De bewuste fles is een verpakking en derhalve een reclame uiting in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Op de verpakking wordt, met de gewraakte mededeling, expliciet gerefereerd aan milieuaspecten verbonden aan het product, zodat de Milieu Reclame Code (MRC) daarop van toepassing is.
Adverteerder heeft erkend dat de op de bewuste fles aangebrachte tekst “100 % biodegradable” niet juist is.
Ingevolge artikel 2 MRC mogen -kort gezegd- milieuclaims niet misleidend zijn ten aanzien van milieuaspecten betreffende het aangeprezen product en ingevolge artikel 3 MRC dienen milieuclaims aantoonbaar juist te zijn. Gelet hierop acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 van de MRC.
Het bovenstaande laat onverlet dat het waardering verdient dat adverteerder streeft naar een voor het milieu zo min mogelijk belastende verpakking.
De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.