De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een advertentie in de periodiek ‘Auto Extra de Maasroute’ van 12 maart 2009.
In de advertentie staat onder meer: “De Schoonste benzineauto in zijn klasse”
De klacht
Het woord schoon mag in reclame-uitingen niet worden gebruikt in samenhang met auto’s.
Het verweer
In de advertentie staat dat de bewuste auto de schoonste benzineauto in het ‘B-segment’ is. De auto wordt vergeleken met auto’s in zijn klasse. Voorts voldoet de advertentie aan de vereisten van Milieudefensie met betrekking tot het duidelijk vermelden van het brandstofverbruik en emissiegegevens.
De repliek
Klager blijft bij zijn standpunt en licht dit nader toe.
Het oordeel van de Commissie
Uit de reclame-uiting blijkt dat de claim “De schoonste benzineauto in zijn klasse” uitsluitend ten opzichte van andere auto’s in zijn klasse wordt gebruikt, zodat sprake is van een duidelijke nuancering. Klager heeft niet betwist dat de betreffende auto relatief “de schoonste benzineauto in zijn klasse” is. Op grond van het voorgaande is de tekst “De schoonste benzineauto in zijn klasse” niet in strijd met de Code voor Personenauto’s of met de Milieu Reclame Code en dient de klacht te worden afgewezen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.