De bestreden uiting
Het betreft de televisiecommercial waarin van de Plus supermarkten wordt gezegd dat zij “samen het grootste biologische assortiment van Nederland” hebben.
De klacht
In de commercial wordt niet vermeld dat de vergelijking alleen de reguliere supermarkten betreft. Natuurwinkels en biologische supermarkten hebben een veel groter assortiment biologische producten dan de Plus supermarkten.
Het verweer
De bestreden televisiecommercial is gebaseerd op het (door adverteerder overgelegde) rapport “EKO-tellingen in de supermarkt 2009” van Milieudefensie. Hieruit blijkt dat PLUS aanvoerder blijft van de ranglijst van 21 onderzochte supermarktketens met de meeste biologische producten. Natuurwinkels en andere biologische supermarkten verkopen alleen biologische producten. De mededeling dat adverteerder het grootste assortiment biologische producten van alle supermarkten in Nederland in huis heeft impliceert derhalve dat hierbij niet gedoeld wordt op natuurwinkels en biologische supermarkten. De gemiddelde consument zal bij de term ‘supermarkt’ denken aan een reguliere supermarkt, zodat een nadere toelichting in de televisiecommercial niet nodig is.
Het oordeel van de Commissie
Niet in geschil is dat de Plus supermarkten meer biologische producten in het assortiment hebben dan andere reguliere supermarkten, zodat de mededeling “samen het grootste biologische assortiment van Nederland” juist is voor zover het betreft de reguliere supermarkten. Klaagster stelt dat adverteerder in de televisiecommercial had dienen te vermelden dat deze mededeling alleen betrekking heeft op reguliere supermarkten en niet tevens op natuurwinkels en biologische supermarkten, die een groter assortiment biologische producten hebben.
Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument begrijpen dat de mededeling ‘samen het grootste biologische assortiment van Nederland’, ziet op de supermarktketen PLUS in verhouding tot andere reguliere supermarkten. Het ligt immers voor de hand dat vergelijkende mededelingen over het assortiment van een supermarkt uitsluitend betrekking hebben op supermarkten die een vergelijkbaar assortiment hebben, tot welke categorie natuurwinkels en biologische supermarkten niet behoren nu deze – anders dan reguliere supermarkten – uitsluitend biologische producten verkopen. Om die reden kan het achterwege laten van de melding dat de vergelijking in de televisiecommercial specifiek betrekking heeft op de ‘reguliere supermarkten’, niet misleidend worden geacht. De klacht kan derhalve niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.