a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2010/00273

Datum:

21-05-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Algemene Aanbeveling

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden uiting

           

Het betreft de televisiecommercial waarin van de Plus supermarkten wordt gezegd dat zij “samen het grootste biologische assortiment van Nederland” hebben.

 

De klacht

 

In de commercial wordt niet vermeld dat de vergelijking alleen de reguliere supermarkten betreft. Natuurwinkels en biologische supermarkten hebben een veel groter assortiment biologische producten dan de Plus supermarkten.

 

Het verweer

 

De bestreden televisiecommercial is gebaseerd op het (door adverteerder over­ge­legde) rapport “EKO-tellingen in de supermarkt 2009” van Milieudefensie. Hieruit blijkt dat PLUS aanvoerder blijft van de ranglijst van 21 onderzochte supermarkt­ketens met de meeste biologische producten. Natuurwinkels en andere biologische supermarkten verkopen alleen biologische producten. De mededeling dat adver­teerder het grootste assortiment biologische producten van alle supermarkten in Nederland in huis heeft impliceert derhalve dat hierbij niet gedoeld wordt op natuurwinkels en biologische supermarkten. De gemiddelde consument zal bij de term ‘supermarkt’ denken aan een reguliere supermarkt, zodat een nadere toelichting in de televisiecommercial niet nodig is.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Niet in geschil is dat de Plus supermarkten meer biologische producten in het assor­timent hebben dan andere reguliere supermarkten, zodat de mededeling “samen het grootste biologische assortiment van Nederland” juist is voor zover het betreft de reguliere supermarkten. Klaagster stelt dat adverteerder in de televisie­commercial had dienen te vermelden dat deze mededeling alleen betrekking heeft op reguliere supermarkten en niet tevens op natuurwinkels en biologische super­markten, die een groter assortiment biologische producten hebben.

 

Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument begrijpen dat de mededeling ‘samen het grootste biologische assortiment van Nederland’, ziet op de supermarktketen PLUS in verhouding tot andere reguliere supermarkten. Het ligt immers voor de hand dat vergelijkende mededelingen over het assortiment van een supermarkt uitsluitend betrekking hebben op supermarkten die een vergelijkbaar assorti­ment hebben, tot welke categorie natuurwinkels en biologische supermarkten niet behoren nu deze – anders dan reguliere supermarkten – uitsluitend biologische pro­ducten verkopen. Om die reden kan het achterwege laten van de melding dat de vergelijking in de televisiecommer­cial specifiek betrekking heeft op de ‘reguliere super­mark­ten’, niet misleidend worden geacht. De klacht kan derhalve niet slagen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken