Omschrijving:Het betreft de verpakking van Sultana Fruit & Form Cranberry Framboos van Koninklijke Verkade N.V. waarop onder meer staat: “61% echt fruit/de fruit*”. |
De klacht Op de verpakking staat dat er in de koekjes 61% echt fruit zit. Dit wordt geïllustreerd met enkele grote afbeeldingen van cranberry’s en frambozen. Volgens de ingrediëntenlijst bestaat het product echter slechts voor 3,4% uit frambozen en 1,1% uit cranberry. Om die reden acht klager de uiting onwaar en misleidend en voorts in strijd met de artikelen 5, 9 en 17 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). |
Het verweer De gemiddelde consument dient zich op het moment van aankoop voldoende te kunnen informeren over het aan te kopen product. De uiting voldoet aan artikel 10 lid 1 b van het Warenwetbesluit etikettering levensmiddelen waarin staat dat van een opvallend in beeld gebracht ingrediënt de hoeveelheid bij bereiding wordt vermeld in de lijst van ingrediënten. De asterisk in “61% echt fruit/de fruit*” verwijst naar de volgende tekst op de achterkant van de verpakking: “Voor het maken van 100 gram Sultana Fruit & Form wordt 61% echt fruit gebruikt”. Op de ingrediëntenlijst staat: “appel uit concentraat 29%, rozijnen 23 %, krenten 5%, frambozen uit concentraat 3,4% en cranberry uit concentraat 1,1%. Opgeteld levert dit een totaal fruitgehalte op van 61,5%. Er is dus geen sprake van misleiding. |
De mondelinge behandelingAdverteerder handhaaft zijn standpunt en licht toe dat het product aan een testpanel is voorgelegd dat de cranberry/framboos smaak herkende. Er zijn geen andere soortgelijke klachten bij adverteerder bekend. Klager benadrukt dat zijn bezwaar zich richt op de op de voorzijde van de verpakking groot afgebeelde cranberry en framboos in combinatie met de mededeling “61% echt fruit”. Er zit in werkelijkheid weinig cranberry en framboos in een koekje en het koekje smaakt – ook volgens zijn eigen testpanel bestaande uit kennissen – niet naar cranberry en framboos. Klager vindt het kinderachtig van adverteerder om de consument er zo in te laten tuinen |
Het oordeel van de Commissie (30 augustus 2007) Nu de reclame al op bovengenoemde grond in strijd is met de NRC, komt de Commissie niet toe aan toetsing van de uiting aan artikel 2 NRC. De uiting is niet van dien aard dat het vertrouwen in de reclame wordt geschaad. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af.
|
Regeling: artikel 7 NRC |
De grievenDeze kunnen als volgt worden samengevat. Met de bestreden beslissing ontslaat de Commissie de gemiddelde oplettende consument ten onrechte van alle verantwoordelijkheid om zich duidelijk te informeren over hetgeen hij koopt. |
Het antwoord in appel De grieven zijn gemotiveerd weersproken. |
De mondelinge behandelingPartijen hebben hun standpunten nader toegelicht.
|
Het oordeel van het CollegeAnders dan de Commissie heeft overwogen, ligt naar het oordeel van het College in de afbeelding van een cranberry en framboos in combinatie met de tekst “61% echt fruit/de fruit*” op de voorzijde van de verpakking niet de suggestie besloten dat Sultana Fruit & Form Cranberry Framboos voor 61% uit cranberry en framboos zou bestaan. Voor zover deze onjuiste indruk in eerste instantie al zou ontstaan, wordt die voldoende weggenomen door lezing van de tekst op de achterzijde van de verpakking, waar -achter een asterisk- onder meer is vermeld: “Voor het maken van 100 gr. Sultana Fruit&Form wordt 61 gr. Echt fruit gebruikt” en waar als “Ingrediënten” onder meer worden genoemd: “appel uit concentraat 29%”, rozijnen 23%”, “krenten 5%, frambozen uit concentraat 3,4%” en “cranberry uit concentraat 1,1%”. Opgeteld komen deze percentages, zoals Verkade terecht betoogt, uit op 61%. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
|
De beslissingHet College vernietigt de beslissing van de Commissie. |