Omschrijving:Het betreft de 20% alcoholhoudende drank “Pisang Ambon Guarana Lime”. Maxxium Nederland maakt voor deze drank reclame op internet via de website van www.youtube.com (http://www/youtube.com/watch?v=ZjGjNzsb1WA&feature=related). Hier is een commercial voor het product te zien met als begeleidende tekst onder meer: “Is energizing”. |
De klacht Het adverteren voor een alcoholhoudende drank als “energizing“ is in strijd met artikel 6 lid 3 van de Reclame Code voor Alcoholhoudende Dranken (RvA), omdat wordt gesuggereerd dat de consumptie van deze drank energieker maakt. Aangezien de toevoeging van guarana de effecten van de alcohol niet zal opheffen, is de uiting misleidend. Ook de risico’s van het gebruik van alcoholische energiedrankjes worden niet vermeld. Om deze redenen is het product Pisang Ambon Guarana Lime tevens in strijd met artikel 8 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Er wordt onjuiste informatie verstrekt over de aard van het product en de risico’s, terwijl de consument essentiële informatie wordt onthouden. |
Het verweer Aan Pisang Ambon Guarana Lime is uitsluitend guarana aroma toegevoegd en geen echte guarana. Door het ontbreken van cafeïnehoudende guarana heeft Pisang Ambon Guarana Lime geen energie opwekkend effect. Nu het geen energiedrankje is, zijn er geen bijzondere risico’s verbonden aan het drinken van Pisang Ambon Guarana Lime. Deze drank wordt niet gepromoot als energiedrankje. De keuze voor het woord “energizing” in het filmpje op YouTube was een ongelukkige “slip of the tongue”. Adverteerder heeft, direct nadat hij op de hoogte was van de mogelijke schending van artikel 6 lid 3 RvA, de bewuste tekst uit het filmpje laten verwijderen. |
De repliek Klager is tevreden met de reactie van adverteerder dat het woord “energizing” een verkeerde indruk wekt. Klager vraagt zich wel af of het gebruik van een aroma in dit geval niet misleidend is, omdat mensen van “guarana” een stimulerend effect verwachten, maar dat niet krijgen. |
De dupliek Volgens de warenwettelijke regelgeving, waarbij ook misleiding een toetsingsargument is, mag een likeur de naam van een toegevoegd aroma krijgen. Dit is bij likeuren gebruikelijk. De gemiddelde consument is hiermee bekend en kan de samenstelling op het etiket lezen. De consument zal niet denken dat sprake is van een energiedrankje.
|
Het oordeel van de Commissie Voor zover klager als nieuwe klacht heeft aangevoerd dat het gebruik van het woord guarana misleidend is omdat uitsluitend guarana aroma is toegevoegd, is de Commissie van oordeel dat die klacht niet kan slagen. Adverteerder heeft toegelicht dat een groot aantal drankjes is vernoemd naar een toegevoegd aroma zonder dat zij het ingrediënt bevatten waarnaar de naam van het aroma verwijst. Naar adverteerder onweersproken heeft gesteld, is dit in overeenstemming met de Warenwet en is de gemiddelde consument hiervan op de hoogte. Ook uit het etiket blijkt volgens adverteerder dat een aroma is toegevoegd. De Commissie ziet bij gebreke van tegenspraak door klager op dit punt geen aanleiding om aan de juistheid van dit betoog te twijfelen. Uitgaande hiervan kan het gebruik van het woord guarana in dit geval niet misleidend worden geacht. |
De beslissingOp grond van hetgeen hiervoor in de eerste alinea is overwogen, acht de Commissie het woord “energizing” in de onderhavige reclame-uiting in strijd met artikel 6 lid 3 RvA (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wordt de klacht afgewezen. |
Regeling: Art. 6, lid 3, RvA |