Omschrijving:Het betreft het etiket van Spa & Fruit Orange van Spadel Groep, met de tekst: “Nieuw nog fruitiger!”. |
De klacht Anders dan de tekst “Nieuw, nog fruitiger” doet vermoeden, is het percentage fruitsap verlaagd. Bovendien is de “fruit”-samenstelling gewijzigd. Er is wortelsap aan toegevoegd. Nu het product, naar uit de ingrediëntendeclaratie blijkt, minder fruitsap bevat, is de gewraakte mededeling onjuist en misleidend en om die reden in strijd met de artikelen 2, 7 en 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). |
Het verweer Adverteerder heeft -kort samengevat- het volgende verweer gevoerd. |
|
Het oordeel van de Commissie Nu de gewraakte tekst op het etiket onduidelijk is en de gemiddelde consument er hierdoor toe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie dat hij anders niet had genomen, te weten tot aanschaf van het product, is niet voldaan aan het bepaalde in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Om die reden is de advertentie misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). |
De beslissing Op grond van het vorenstaande is de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw) en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. I. II. III. IV. V. |
Het antwoord in appel De grieven zijn gemotiveerd weersproken. Daarbij wordt het volgende benadrukt. Spa & Fruit is een mengsel van Spa mineraalwater en Fruit. Als binnen deze context de term “fruitiger” wordt gebruikt, dan kan een gemiddelde consument niet anders dan concluderen dat er meer fruit in het product zit. |
Het oordeel van het College De grieven lenen zich voor gezamenlijke behandeling. Naar het oordeel van het College duiden de woorden “Nieuw nog fruitiger” er op dat de fruitsmaak van het product “Sap en Fruit” verbeterd is. Naar Spadel -niet althans onvoldoende weersproken heeft gesteld- duidt “fruitig” ook volgens Van Dale’s woordenboek op het hebben van een fruitsmaak. In de woorden “nog fruitiger” ligt niet de suggestie besloten dat het product nu ook meer fruit zou bevatten, ook al heet het product “Spa & Fruit”. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
|
De beslissing Het College vernietigt de beslissing van de Commissie. |