De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een reclame-uiting die in maart 2013 in het weekblad De Faam is geplaatst en een uiting die op 10 april 2013 in dit weekblad is geplaatst.
In beide uitingen worden onder de aanhef “Goedkoopste in inkt!” cartridges van het type HP364 XL aangeboden.
De klacht
Klager wilde nieuwe en originele HP cartridges kopen, maar in de winkel bleek het om zogenaamde Second Life cartridges te gaan die ook van een ander etiket zijn voorzien, terwijl een originele HP cartridge was afgebeeld. Gelet hierop acht klager de uitingen misleidend.
Het verweer
In de reclame-uitingen wordt een vervangend merk cartridges aangeboden, hetgeen voldoende duidelijk uit de uitingen blijkt.
In beide uitingen staat dat er sprake is van zogenaamde alternatieve cartridges en dus niet van originele cartridges. Zo staat in de advertentie van maart 2013 rechtsonder in de uiting, verticaal, “m.u.v. originele cartridges” en staat in de advertentie van 10 april 2013 onderin de advertentie “Deze inktpatronen zijn geen originele cartridges maar Second Life inktpatronen”.
Anders dan klager stelt, zijn in de uitingen geen originele cartridges afgebeeld. Afgebeeld is de inhoud van de (Second Life) verpakking. Adverteerder legt daarbij een afbeelding over zowel van de aangeboden als van de originele variant. Om duidelijk te maken welk type cartridge wordt aangeboden, is het gebruikelijk om het typenummer te hanteren dat de fabrikant gebruikt. De cartridges hebben uiteraard dezelfde vorm, maar zijn voorzien van een ander label. Van misleiding is geen sprake.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende reclame-uitingen het volgende overwogen.
a. Uit de uiting van maart 2013 blijkt onvoldoende duidelijk dat de daarin aangeboden HP cartridge een zogenaamde Second Life cartridge is. Afgezien van het feit dat de mededeling “m.u.v.originele cartridges” inhoudelijk aan duidelijkheid te wensen overlaat, is deze mededeling ten gevolge van het kleine letterformaat en de wijze waarop deze in de uiting is geplaatst, namelijk verticaal, bovendien niet dan wel slecht zichtbaar.
b. Met betrekking tot de op 10 april 2013 geplaatste advertentie overweegt de Commissie dat in deze uiting voldoende duidelijk wordt gemaakt dat daarin geen originele HP cartridges worden aangeboden, maar Second Life cartridges. Niet alleen is de desbetreffende mededeling inhoudelijk duidelijk, maar deze beslaat voorts nagenoeg de hele breedte van de advertentie en is daarin duidelijker, in een iets groter lettertype aangebracht. Hierdoor zal deze mededeling de oplettende consument vermoedelijk niet ontgaan.
Blijkens het voorgaande is in de hierboven onder a bedoelde uiting sprake van het op onduidelijke en dubbelzinnige wijze verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is deze uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de onder a bedoelde reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.