De bestreden reclame-uiting
Het betreft het etiket op de verpakking van een fles “Color Reus”.
De klacht
Klager deelt mee dat het hem is opgevallen dat op de nieuwe verpakking van “Color Reus” staat dat de fles een inhoud heeft van 5,940 liter. Deze fles is qua inhoud echter exact gelijk aan die waarop staat dat de fles een inhoud heeft van 4,950 liter. Op de oude fles stond bovendien 75 wasbeurten en op de nieuwe fles 90 wasbeurten. Volgens klager wordt de consument door het voorgaande belazerd.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Hierop zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
De voorzitter begrijpt uit het verweer dat de fles voorheen een ander “vullinggewicht” had. Vol-gens adverteerder was de fles in het verleden gevuld voor 4,950 liter en is deze nu gevuld voor 5.940 liter. Uitgaande hiervan bevat de huidige fles bijna een liter wasmiddel meer dan voorheen. De voorzitter is het met klager eens dat dit opmerkelijk is. Desalniettemin ziet de voorzitter geen aanleiding om aan de juistheid van de stellingen van adverteerder te twijfelen. Derhalve gaat de voorzitter ervan uit dat de fles nu meer gevuld is dan voorheen en dat dit tot gevolg heeft dat met de fles meer wasbeurten mogelijk zijn. Uitgaande van hetgeen adverteerder stelt, is een vulling van 5.940 voldoende voor 90 wasbeurten à 66 ml. Voorheen was de fles gevuld voor 4,950 liter en was dit genoeg voor 75 wasbeurten à 66 ml, zoals ook op de verpakking stond. De mededelingen op het etiket van de oude en de nieuwe verpakking dienen derhalve als juist te worden beschouwd. Van misleiding is geen sprake.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.