De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Optimel salades. Daarbij is de inhoud van drie soorten verpakkingen te zien.
Samenvatting van de klacht
In de televisiecommercial ziet men steeds rijkelijk gevulde verpakkingen. Klaagster heeft alle varianten van de salades gekocht en ervaren dat de verpakkingen steeds maar voor de helft gevuld zijn. Er wordt dus opzettelijk een verpakking bijgevuld om op televisie te laten zien. Klaagster acht dit niet eerlijk.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial zijn verpakkingen met salades te zien die volgens klaagster beter gevuld zijn dan de producten die zij heeft gekocht. Indien dit juist is, geldt het volgende. Het kan algemeen bekend worden verondersteld dat levensmiddelen in reclame-uitingen altijd in optimale staat worden afgebeeld teneinde de aantrekkelijkheid daarvan voor de consument te verhogen. Het gunstig afbeelden van producten is een wijze van in reclame gebruikelijke overdrijving en kan als een algemeen aanvaarde reclamepraktijk worden beschouwd zolang de consument daardoor niet wordt misleid. Van misleiding is in dit geval geen sprake. Bij voorverpakte artikelen in de vorm van salades wordt de hoeveelheid van het product dat de consument bij aankoop ontvangt niet bepaald door hetgeen in de verpakking past, maar door het gewicht van het product in de verpakking. De gemiddelde consument zal daarom niet verwachten dat een verpakking steeds tot de rand gevuld zal zijn, maar letten op het gewicht van het product zoals dat op het etiket is vermeld. Ook verder ligt het naar het oordeel van de voorzitter niet voor de hand op grond van de televisiecommercial te veronderstellen dat de verpakkingen in de winkel steeds tot de rand gevuld zullen zijn. In feite is dit ook niet relevant. De consument ontvangt immers datgene waarop hij krachtens het op de verpakking vermelde gewicht recht heeft. Op grond van het voorgaande beslist de voorzitter als volgt
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.