De bestreden reclame-uiting
Het betreft de verpakking van de wijn “Sauvignon Blanc Petit Villebois” van adverteerder. De betreffende fles is rond de hals voorzien van een kartonnen, vierzijdig (opzet)label. Op dit label staat onder meer:
“Divin”, “De eerste wine seltzer”, ”4,8% vol”, “lekker als wijn verfrissend als water”, “Bruisend water & Sauvignon Blanc”, “69 kcal” en “Divin telt nauwelijks calorieën, heeft weinig alcohol en is verrukkelijk verfrissend”. Verder bevat het label onder meer de (getekende) afbeelding van een vrouw in badpak die in een (gevuld) wijnglas duikt, met daarboven de tekst: “Duik in Divin”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klaagster kocht deze wijn bij een vestiging van Jumbo, op basis van de informatie op het label dat de wijn 4,8% alcohol bevatte. Bij het drinken, leek het toch ‘gewone’ wijn te zijn. Vervolgens bleek dat de wijn 12% alcohol bevat en dat het (opzet)label een heel ander product betreft. Klaagster vindt de uiting misleidend.
Secretariaatsafwijzing
Aan klaagster is meegedeeld dat de klacht niet in behandeling zal worden genomen, omdat -kort gezegd- op de door klaagster gekochte fles wijn duidelijk is aangegeven dat het alcoholpercentage 12% bedraagt, terwijl uit de (door het secretariaat geraadpleegde) website van Jumbo blijkt dat het product ‘Divin Wine Seltzer’ een alcoholpercentage van 4,8% heeft.
Bezwaar tegen secretariaatsafwijzing
Onder verwijzing naar en “andere, betere” door klaagster overgelegde foto stelt zij dat het label, waar een alcoholpercentage van 4,8% op staat, zich bevindt om de hals van de fles wijn met een alcoholpercentage van 12% . Dit lijkt haar op zijn minst verwarrend. Klaagster geeft borstvoeding en zou de wijn niet hebben gedronken als zij door had gehad dat deze 12% alcohol bevatte.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
DIVIN, een product van SAS Villebois, is een wine seltzer en wordt in Nederland onder andere verkocht door Jumbo. Het betreft een laag alcoholisch product in een blikje van 250 ml.
SAS Villebois produceert wijn waaronder ‘Petit Villebois’, met een alcoholpercentage van 12%. Ook dit product wordt in Nederland aangeboden door Jumbo.
Op het etiket van de Petit Villebois staat dat deze wijn 12% alcohol bevat. Dit is een juridisch verplichte vermelding. Verwezen wordt naar https://wijn.nl/wijninfo/wijnwetgeving/. De grootte van de cijfers is op EEG niveau vastgesteld, aldus SAS Villebois.
Om de hals van een fles Petit Villebois werd reclame gemaakt voor DIVIN door middel van de ‘kraag’ zoals afgebeeld in de klacht.
SAS Villebois is van mening dat voor de gemiddelde consument duidelijk is dat DIVIN en Petit
Villebois twee afzonderlijke producten zijn en dat door middel van de kraag reclame gemaakt wordt voor een ander product. Van de gemiddelde consument mag verwacht worden dat bekend is dat de etiketten op een wijnfles alle relevante productinformatie bevatten en dat het alcoholpercentage van wijn op het etiket op de wijnfles zelf af te lezen is. Ook moet voor de gemiddelde consument duidelijk worden geacht dat de kraag betrekking heeft op een ander product dan de fles wijn. Er is immers sprake van een andere productpresentatie, qua materiaal, vormgeving, kleurstelling en merknaam. Ook de Stichting Reclame Code was in eerste instantie van mening dat de klacht om die reden niet in behandeling genomen zou dienen te worden genomen.
Bij het beoordelen van de klacht dient de gehele uiting bekeken te worden, niet slechts de ‘kraag’. De gehele fles bekijkend is het duidelijk dat het hier gaat om een fles wijn en een separate
uiting (de ‘kraag’), die op een ander product betrekking heeft.
Tenslotte: de “gemiddelde consument” is een begrip in de afdoening van klachten op het gebied van reclame door de Commissie. Nu klaagster heeft meegedeeld borstvoeding te geven, kan zij gekwalificeerd worden als een meer dan gemiddeld bewuste consument op het gebied van eten en drinken en meer in het bijzonder het consumeren van alcoholhoudende dranken. Van haar zou derhalve een grotere oplettendheid verwacht mogen worden bij alle producten die alcohol (kunnen) bevatten. SAS Villebois betreurt het dat klaagster verwarring heeft ervaren, maar van misleiding is geen sprake.
Het oordeel van de Commissie
De klacht betreft de vraag of door de etikettering, meer in het bijzonder de verpakking van de wijn “Sauvignon Blanc Petit Villebois”, inclusief de vermelding ”4,8% vol” op het kartonnen (opzet)label rond de flessenhals, ten onrechte de indruk wordt gewekt dat voornoemde wijn 4,8% alcohol bevat.
Bij de beoordeling of een etikettering voor een consument misleidend kan zijn, volgt uit de rechtspraak dat moet worden uitgegaan van de vermoedelijke verwachting van de normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument op basis van de volledige uiting (HvJ EG 16 juli 1998, C-210/96, ECLI:EU:C:1998:369, inzake Gut Springenheide). Verder is een uitgangspunt dat deze gemiddelde consument, wiens beslissing tot aankoop wordt bepaald door de samenstelling van een product, eerst de lijst van ingrediënten leest (HvJ EG 26 oktober 1995, C-51/94, ECLI:EU:C:1995:352). Dat de lijst van ingrediënten op de verpakking staat, kan anderzijds niet uitsluiten dat de etikettering van dat product en de wijze waarop deze is uitgevoerd de consument kan misleiden, bijvoorbeeld indien, in zijn geheel beschouwd, het etiket de indruk wekt dat het product een ingrediënt bevat dat het in werkelijkheid niet bevat, wat uitsluitend blijkt uit de lijst van de ingrediënten (HvJ EG 4 juni 2015, C-195/14, ECLI:EU:C:2015:361, inzake Teekanne).
In het onderhavige geval is de fles rond de hals voorzien van een direct in het oog springend (opzet) label. Door de bevestiging van dit label aan de onderhavige fles kan gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat de informatie op het label, waaronder ”4,8% vol” en “weinig alcohol”, betrekking heeft op de inhoud van de fles. Voor de gemiddelde consument die de fles in de winkel aantreft, acht de Commissie het niet voldoende duidelijk dat het rond die fles wijn -met een alcoholpercentage van 12%- aangebrachte label (reclame voor) een ander product betreft, namelijk een zogenoemde ‘wine-seltzer’ met een lager alcoholpercentage (namelijk 4,8%), die wordt aangeboden in een blikje van 250 ml. Weliswaar is achterop de fles onder meer vermeld: “Vin de France Sauvignon Blanc” (…) Alc 12% vol.” (door klaagster overgelegde foto’s) of “Sauvignon Blanc Vin de France ” (…) Alc 11,5% vol.” (door adverteerder overgelegde foto’s), maar deze vermelding neemt de door het (opzet)label gewekte onjuiste indruk onvoldoende weg. Hierdoor is de uiting, in haar geheel beschouwd, verwarrend.
Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met:
– artikel 7 lid 1 aanhef en onder a in verbinding met artikel 7 lid 4 aanhef en onder onder b van Verordening (EU) Nr. 1169/2011 betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan consumenten en met
– artikel 7 lid 2 in verbinding met artikel 7 lid 4 aanhef en onder b van diezelfde verordening, en daardoor in strijd met de wet als bedoeld in artikel 2 NRC.
In artikel 7 lid 1 van voornoemde verordening is, voor zover hier van belang, bepaald:
“Voedselinformatie mag niet misleidend zijn, met name niet:
a) ten aanzien van de kenmerken van het levensmiddel, en vooral niet ten aanzien van de (…) samenstelling (…)”.
In artikel 7 lid 2 van voornoemde verordening is, voor zover hier van belang, bepaald:
“Voedselinformatie is (…) duidelijk (…)”
Artikel 7 lid 4 aanhef en onder b luidt, voor zover hier van belang:
“De leden 1, 2 en 3 gelden ook voor:
(…)
b. (…) de verpakking (…)”.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 2 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.