De bestreden reclame-uiting
Het betreft de verpakking van Crystal Clear Sinaasappel Mandarijn voor zover op de voorzijde van de verpakking een button staat met de tekst “minder dan 1kCal per 100ml”.
De klacht
Klager stelt, zakelijk weergegeven, dat de aanduiding “minder dan 1 kCAL” op de voorzijde van de verpakking zeer misleidend is. Het cijfer “1” en de letters “Cal” zijn in een veel groter lettertype afgebeeld dan de letter “k”. Dit is in andere toepassingen van de aanduiding “kCal” zeer ongebruikelijk en wekt sterk de indruk dat het hier om minder dan 1 calorie gaat. Een groot deel van de consumenten zal deze aanduiding volgens klager verkeerd interpreteren omdat deze een verkeerde indruk wekt.
Het verweer
Dit kan als volgt worden samengevat.
De tekstuele aanduiding “minder dan 1 kCal per 100 ml” op het etiket is inhoudelijk correct. Er is dus geen sprake van het verstrekken van onjuiste informatie. Dat de letter “k” kleiner is weergegeven dan de letter “C” is een visuele weergave die (wettelijk) niet is verboden of in strijd met de etiketteringsvoorschriften is. Van dubbelzinnigheid of onduidelijkheid is geen sprake. In de volksmond is calorie synoniem voor kilocalorie. Consumenten spreken over calorieën daar waar zij kilocalorieën bedoelen. Adverteerder verwijst hierbij naar diverse voorbeelden waaruit volgens haar blijkt dat het woord “kilocalorie” op de winkelvloer en in reclame-uitingen gebruikelijk wordt vervangen door het woord “calorie”. Het wel of niet vermelden van de letter “k” voor de letters “cal” is daarom niet iets waardoor de consument in verwarring zal geraken. De consument zal hierdoor ook niet ertoe worden gebracht een aankoop te doen die hij anders niet zou hebben gedaan. De energetische waarde van Crystal Clear is zeer laag te noemen. Het betreft nog geen 1% van de referentie-inname. Voor zover de bestreden vermelding op de voorzijde van het etiket niet reeds voldoende duidelijkheid biedt, blijkt de energetische waarde uit de ingrediëntendeclaratie. Volgens vaste rechtspraak zal de gemiddelde consument ook kennis nemen van de achterzijde van de verpakking met daarop de ingrediëntenlijst.
De repliek
Klager handhaaft zijn standpunt dat sprake is van een onduidelijke en mogelijk misleidende aanduiding van het aantal kilocalorieën.
De dupliek
Deze kan als volgt worden samengevat.
De bepalingen van de Etiketteringsverordening zijn in dit geval niet van toepassing. De klacht is namelijk gericht tegen een verpakking van Crystal Clear die vóór 13 december 2014 in de handel is gebracht. Deze verpakking valt onder de overgangsregeling van artikel 54 van de Etiketteringsverordening. Dit betekent dat de specifieke verpakking waarover wordt geklaagd nog mag worden verhandeld totdat de voorraden zijn uitgeput. Het etiket van dit specifieke product hoeft daarom nog niet te voldoen aan de nieuwe etiketteringsregels. De nieuwe verpakkingen van Crystal Clear (dat wil zeggen verpakkingen die na 13 december 2014 in de handel worden gebracht of geëtiketteerd) voldoen wel aan de eis van artikel 32 lid 1 Etiketteringsverordening in verbinding met bijlage XV van deze verordening, en vermelden op de voorzijde een DVR-logo met de energetische waarde zowel in kcal als in kilojoules. Daarnaast stelt adverteerder dat geen sprake is van misleiding. De gemiddelde consument bedoelt zonder twijfel kilocalorieën bedoelt als hij spreekt over calorieën. De afkorting calorieën staat dus synoniem voor kilocalorieën. Adverteerder verwijst naar informatie van het Voedingscentrum die dit bevestigt. Bovendien is wel degelijk de letter “k” vermeld om te laten zien dat het om kilocalorieën gaat. De consument zal dit zien ondanks dat het een kleine letter betreft. De vermelding op het aangezicht van de verpakking is opvallend met een grootte van 0,3 x 0,4 millimeter. Adverteerder handhaaft verder haar verweer met betrekking tot het feit dat de gemiddelde consument de achterzijde van het etiket leest en niet tot een bepaalde aankoopbeslissing wordt gebracht die hij anders niet zou hebben genomen.
Het oordeel van de voorzitter
1) Adverteerder heeft bij dupliek gesteld dat de gewraakte uiting een verpakking betreft die vóór 13 december 2014 in de handel is gebracht. Voorts stelt adverteerder dat de verpakkingen die na deze datum in de handel worden gebracht aldus zijn gewijzigd, dat deze voldoen aan de eis van artikel 32 lid 1 Etiketteringsverordening in verbinding met bijlage XV van deze verordening. Uitgaande hiervan oordeelt de voorzitter dat de klacht is gericht tegen een uiting waarop de overgangsmaatregelen van artikel 54 Etiketteringsverordening van toepassing zijn. Voor de onderhavige zaak brengt dit mee dat sprake is van een levensmiddel dat in de oude verpakking mag worden verhandeld totdat de voorraden zijn uitgeput.
2) Voor zover de overgangsmaatregelen ruimte laten voor toetsing aan de regelgeving die gold vóór het in werking treden van de Etiketteringsverordening, oordeelt de voorzitter als volgt. In het “oude” recht ontbrak een specifiek voorschrift als bedoeld in artikel 32 lid 1 van de Etiketteringsverordening in verbinding met Bijlage XV bij deze Verordening, zoals nader toegelicht onder 3.12 van de Questions and Answers on the application of the Regulation (EU) N° 1169/2011 on the provision of food information to consumers. Adverteerder mocht derhalve de energetische waarde, die blijkbaar op de achterzijde nader wordt gespecificeerd met vermelding van de energetische waarde in de meeteenheid kilojoule, op de voorzijde van de verpakking herhalen op de wijze zoals zij heeft gedaan. Daarbij oordeelt de voorzitter dat geen aanleiding bestaat om aan te nemen dat de letter “k” de gemiddelde consument zal ontgaan. Deze letter is weliswaar in een relatief klein lettertype gedrukt, maar zonder meer voldoende opvallend en duidelijk leesbaar. Voor de gemiddelde consument is derhalve duidelijk dat hier staat “kcal” ter aanduiding van het aantal kilocalorieën. De klacht kan derhalve niet slagen zodat wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.