De bestreden reclame-uiting
Het betreft een rode prijssticker die op diverse (verse) artikelen van adverteerder wordt getoond.
De klacht
Adverteerder prijst diverse (verse) artikelen aan met een grote rode prijssticker, alsof het actieproducten zijn. Het betreft echter de normale prijs.
Het verweer
Reguliere prijzen zijn bij adverteerder herkenbaar aan de prijs op de reguliere schapkaart bij het product. Deze prijs is voor langere tijd geldig. Bij vers artikelen, zoals in het onderhavige geval bij kip, wordt er tevens gebruik gemaakt van de prijsvermelding van de reguliere prijs op het etiket op de verpakking. De reguliere prijs van een vers artikel is dus zowel op de schapkaart als op de verpakking zichtbaar. Deze wijze van beprijzen komt bij veel supermarkten voor. Adverteerder heeft een bijlage overgelegd waarop is te zien dat indien voor een artikel een kortingsactie geldt, op de verpakking onderscheid wordt gemaakt tussen de reguliere totaalprijs en de actie totaal prijs door middel van het actie scheuretiket. Dit scheuretiket kan na afloop van de actie door de winkel van de verpakking verwijderd worden, zodat na afloop van de actie slechts de reguliere prijs nog zichtbaar is. Bovendien wordt de rode prijssticker waarover klager thans klaagt, gedurende de actie niet getoond. Om de actie te benadrukken worden bij acties altijd extra grote actie schapkaarten bij het artikel geplaatst. Gelet op de wijze waarop adverteerder haar reclame-uitingen communiceert, is er van enige onduidelijkheid of misleiding geen sprake nu de sticker gelijk is aan het etiket en aan het schapkaartje. Consumenten zullen dan ook niet denken dat er een prijsvoordeel is terwijl dat er niet is, aldus adverteerder.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de onderhavige reclame-uiting misleidend acht nu hiermee volgens hem de indruk wordt gewekt dat sprake is van een actieproduct, terwijl dit niet het geval is.
2. De Commissie is van oordeel dat de bestreden reclame-uiting niet misleidend is. Uit het enkele feit dat de prijsaanduiding van het product (mede) geschiedt door middel van een rode sticker waarop (enkel) dikgedrukt de prijs staat vermeld, zal de gemiddelde consument niet afleiden dat het betreffende (vers)product in de aanbieding is. Het staat adverteerder vrij op deze wijze de aandacht te vestigen op de prijs van het product, nu dit als een legitieme reclamepraktijk kan worden beschouwd.
3. Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.