De bestreden reclame-uiting
Het betreft een poster op Facebook voor het Rock Valley festival. Op de poster staat bovenaan: “World’s Greatest Tributes” en dan “Rock Valley”. In het midden van de poster staan namen van de volgende bands/artiesten: Rammstein, Metallica, Foo Fighters, Muse, Pearl Jam, Johnny Cash, The Police, Bob Marley, Rolling Stones, CCR en Bruce Springsteen. Boven de band- en artiestennamen staat in een kleiner lettertype de naam van de coverband. Bij Rammstein staat bijvoorbeeld de naam van de coverband “Vannstein” en bij Bruce Springsteen staat de naam van de coverband “Bruce Brothers”. Onderaan de poster staat: “Tickets voor maar € 34,50”.
Samenvatting van de klacht
Als iemand niet goed kijkt naar de uiting kan er worden gedacht dat de echte artiesten naar het festival komen en niet een coverband. Pas toen klager de naam van Bob Marley zag staan, realiseerde hij zich dat het om coverbands ging. Op dat moment zag hij ook dat in kleinere letters de namen van de coverbands erbij stonden.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder stelt dat er al jaren ‘tribute concerten’ worden georganiseerd in heel Europa. Daar staan de muzikanten die een ode/tribute aan een bepaalde band of artiest brengen. Adverteerder acht het zeer onwaarschijnlijk dat een fan of potentiële bezoeker zal denken dat de originele artiest komt optreden. Door de lage ticketprijs is het niet realistisch om te denken dat al deze grote namen op één dag zullen optreden. Daarnaast is het algemeen bekend dat bepaalde artiesten zijn overleden dan wel niet meer optreden. Tot slot is volgens adverteerder duidelijk vermeld dat het om tribute acts gaat. De subtitel, die centraal op de poster staat, is ‘World Greatest Tributes”.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter vat de klacht aldus op dat de klager de bestreden uiting misleidend vindt, omdat de indruk wordt gewekt dat tijdens het festival de echte artiesten/bands optreden, terwijl het in werkelijkheid om coverbands gaat. Naar het oordeel van de voorzitter zal – gelet op de totale indruk van de uiting – bij de gemiddelde consument niet een onjuiste indruk worden gewekt. De namen van de coverbands worden weliswaar in een kleiner lettertype weergegeven op de poster, maar zijn wel voldoende duidelijk en opvallend. Bovenaan de poster staat bovendien “World’s greatest tributes”. Uit het geheel van de uiting blijkt daarmee voldoende duidelijk dat het om coverbands gaat. Gelet op het voorgaande concludeert de voorzitter dat er geen sprake is van misleiding.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter wijst de klacht af.