De bestreden reclame-uiting
Het betreft een hotelvoucher van Kruidvat met op de voorzijde de tekst:
“Extra voordelige
HOTELOVERNACHTING
in een 3- of 4-sterren hotel!
kijk voor alle deelnemende hotels op:
www.kruidvat.nl/hotels”
“Keuze uit meer dan 100 hotels!”
en
“verblijf in de lente en zomer periode”.
Onder:
“HOTELMOMENT, DÉ HOTEL ARRANGEMENTEN SPECIALIST” staat onder meer:
“(…)
Zo kun je wandelen en fietsen in het mooie heuvellandschap van Limburg en kun je heerlijke strandwandelingen langs de kust maken.(…)”.
Onder de “PRODUCTVOORWAARDEN” op de voucher staat onder meer:
“- (…)
-
– Boekingen zijn exclusief ontbijt en diner
-
– (…)
-
– Boekingen geschieden uitsluitend via internet of telefoon (zie instructies in de voucher). Derhalve kan niet rechtstreeks bij de hotels geboekt worden!
-
– (…)”
Onder “BOEKEN VAN EEN OVERNACHTING” staan de instructies met betrekking tot het reserveren van het hotel.
De klacht
De klacht luidt, samengevat, als volgt.
-
1. De hotels zijn uitsluitend te boeken via het internet.
-
2. Namens vrijwel alle hotels werd meegedeeld dat deze in de maanden april, mei, juni en juli waren volgeboekt.
-
3. Toen klager uiteindelijk toch nog twee dagen in juni een hotel in Delft had gevonden, bleek dat een boeking uitsluitend kon plaatsvinden inclusief ontbijt tegen bijbetaling van € 46,-.
Het verweer
Adverteerder stelt zich – samengevat – op het volgende standpunt.
Uit de voucher blijkt duidelijk dat boekingen uitsluitend via internet of telefoon kunnen worden gemaakt. Tevens wordt duidelijk vermeld dat niet rechtstreeks bij een hotel kan worden geboekt. Tot slot staat in de voorwaarden dat boekingen exclusief ontbijt en diner zijn.
De repliek
Klager blijft bij zijn standpunt en licht dat nader toe. Voor zover van belang voor deze beslissing zal hierop worden ingegaan in het oordeel.
De dupliek
Adverteerder reageert op klagers repliek. Voor zover van belang, zal hierop in het oordeel worden ingegaan.
Het oordeel van de Commissie
Met betrekking tot de door klager geuite bezwaren oordeelt de Commissie als volgt.
Ad 1.
Naar uit de voucher duidelijk blijkt, kan via internet of telefoon worden geboekt. Klagers bezwaar dat uitsluitend via internet kan worden geboekt mist derhalve feitelijke grondslag.
Ad 2.
Met name gelet op de mededelingen in de uiting, waarin het gaat om ‘verblijf in de lente en zomer periode’ en waarin wordt gesproken over ‘heerlijke strandwandelingen langs de kusten’ is het naar het oordeel van de Commissie aan adverteerder om aannemelijk te maken dat er, ook in hotels aan de kust, in de genoemde maanden voldoende kamers beschikbaar waren voor de actie. Adverteerder heeft in haar dupliek slechts meegedeeld dat de klacht dat in mei, juni, en juli niet aan de kust kan worden geboekt ‘logisch lijkt’ nu deze maanden ‘uiteraard zeer in trek zijn bij klanten’. Voorts heeft adverteerder gesteld dat er ‘ruime keus in het gehele land’ was, maar ‘inderdaad niet aan de kust’.
Gelet op het voorgaande is naar het oordeel van de Commissie onjuiste informatie verstrekt ten aanzien van één van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC, te weten de voordelen. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de reclame ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Gelet op het voorgaande is de reclame misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Ad 3.
Uit de voucher blijkt duidelijk dat de kamers ‘exclusief ontbijt en diner’ zijn. Dat klager bij de door hem geboekte kamer verplicht ontbijt moest afnemen, is, naar onvoldoende door klager is weersproken, niet de normale gang van zaken en het gevolg van het feit dat hij het hotel direct heeft benaderd. Gelet op het voorgaande kan niet worden geoordeeld dat op dit punt sprake is van onjuiste of misleidende informatie in de uiting.
De beslissing van de Reclame Code Commssie van 28 juni 2012
Gelet op het onder Ad 2 geoordeelde acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.
Het College van Beroep
De grieven
Het beroep van Kruidvat strekt tot vernietiging van hetgeen de Commissie ten aanzien van “ad 2” heeft geoordeeld, te weten dat in het kader van de onderhavige actie onvoldoende hotelkamers aan de kust beschikbaar waren in de maanden mei, juni en juli 2012. Kruidvat stelt daartoe, samengevat, dat indien men de uiting in zijn geheel beschouwt, de gemiddeld geïnformeerde consument zal concluderen dat bij de actie sprake is van een ruim en divers aanbod van hotelkamers in het gehele land, en niet uitsluitend aan de kust. Er waren 200.000 vouchers beschikbaar, hetgeen overeenstemt met 100.000 kamers. In de uiting is vermeld dat het aanbod voor het gehele land gold. Gedurende de actieperiode waren er van dit totale aanbod 16.459 kamers aan de kust beschikbaar. In de voorwaarden staat bovendien op=op, zodat het voor de gemiddelde consument duidelijk is dat snel dient te worden geboekt omdat dan de kans op een kamer groter is. Op internet staat beschreven welke hotels aan de actie deelnemen en waar deze gesitueerd zijn. Niet duidelijk is welke informatie de Commissie bedoelt waar zij oordeelt dat in de uiting geen juiste informatie is gegeven.
Het antwoord in appel
Geïntimeerde is van oordeel dat Kruidvat naar “haken en ogen” zoekt om onder de aanbeveling uit te geraken. Geïntimeerde laat het aan het College over om tot de juiste uitspraak te komen, gebaseerd op de eerdere aanbeveling
Het oordeel van het College
1. Het College stelt voorop dat, zoals Kruidvat terecht aanvoert, bij de beoordeling dient te worden uitgegaan van de uiting (de hotelvoucher) in zijn geheel. In deze uiting wordt een hotelovernachting in de aan de actie deelnemende hotels aangeprezen. Deze hotels worden niet specifiek genoemd, maar in de uiting bevindt zich wel een kaartje waarop globaal hun ligging is aangeduid. Uit dit kaartje blijkt dat de deelnemende hotels zich verspreid over heel Nederland bevinden alsook, in mindere mate, in België en Duitsland. Een deel van de hotels is gelegen langs of nabij de kust en in de uiting wordt onder meer de mogelijkheid genoemd om “heerlijke strandwandelingen langs de kust” te maken. Gelet op de inleidende klacht dient te worden getoetst of gedurende de geldigheidsperiode van de vouchers (3 april 2012 tot en met 30 september 2012) ook aan de kust voldoende hotelkamers beschikbaar waren, mede in aanmerking genomen dat in de voucher uitdrukkelijk staat: “Boekingen zijn op basis van actiebeschikbaarheid en volgens het principe: Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Op=Op en Vol=Vol”.
2. Vaststaat dat voor de actie in totaal 100.000 hotelkamers beschikbaar waren. In beroep heeft Kruidvat een (niet door geïntimeerde weersproken) overzicht overgelegd waaruit blijkt dat hiervan 16.459 kamers betrekking hebben op hotels “aan de kust”. Het College merkt op dat Kruidvat daarbij een ruime interpretatie geeft aan de woorden “aan de kust”, nu zij blijkens bedoeld overzicht daartoe tevens hotels rekent die niet in letterlijke zin “aan de kust” zijn gelegen, zoals te Delft, Rotterdam en Brugge. Indien deze hotels buiten beschouwing worden gelaten, resteert naar het oordeel van het College evenwel nog een voldoende ruim aanbod van hotelkamers die aan of dicht bij de kust zijn gelegen en die gedurende de geldigheidsperiode van de vouchers konden worden geboekt.
3. Dat geïntimeerde enkele dagen na de aanvang van de actie is gebleken dat de hotels aan de kust voor de maanden mei, juni en juli 2012 op een enkele dag na reeds waren volgeboekt, doet aan het voorgaande niet af. Op grond van de mededelingen in de uiting omtrent de beschikbaarheid, de prijs van de vouchers (€ 12,49) en de ligging van de hotels had geïntimeerde rekening dienen te houden met de mogelijkheid dat deze hotels reeds snel zouden zijn volgeboekt voor zover het betreft de periode die voor strandbezoek gunstig is, welke periode globaal samenvalt met de maanden mei tot en met juli.
4. Op grond van de in beroep door Kruidvat overgelegde informatie kan de bestreden beslissing, voor zover in beroep aan de orde, niet in stand blijven. Derhalve wordt beslist als volgt.
De beslissing
Het College vernietigt de beslissing van de Commissie voor zover in beroep aan de orde, en wijst de klacht alsnog geheel af.