a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0451

Datum:

17-10-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de tekst op labels die bevestigd zijn aan tuinmeubelen van Sun Furniture, in het bijzonder de zinsneden “Sun is aware of the environment” en “Our customers may rest assured that when bying furniture from Sun Furniture they indirectly support CARE and participate in getting a greener world”.

De klacht

De gewraakte zinsneden, waarin gerefereerd wordt aan milieuaspecten verbonden aan de productie van de houten tuinmeubelen, zijn misleidend en niet aantoonbaar juist.
Al eerder heeft klager tegen deze zinsneden bezwaar gemaakt, hetgeen leidde tot een aanbeveling van de Commissie van 13 februari 2006 (dossier 05.0550). Adverteerder trekt zich kennelijk niets van deze aanbeveling aan. In het geval het oud reclamemateriaal betreft, dient adverteerder dit te verwijderen.
De ontwikkelingsorganisatie CARE doet niets met bossen in Birma of Java. Bovendien is de overeenkomst tussen CARE en adverteerder jaren geleden beëindigd.
Adverteerder gebruikt CARE derhalve om het product te vergroenen.
Birma herbergt de laatste natuurlijke teakbossen ter wereld. Er wordt op grote schaal illegaal gekapt en als dat in het huidige tempo doorgaat, is al het teakhout over 10 jaar verdwenen. Dit maakt de claim des te schrijnender.

Het verweer

Begin januari 2006 is aan de dealers gevraagd de labels te verwijderen en is aan de fabriek in Thailand gevraagd de labels niet langer te vervaardigen. Thans is nogmaals aan de dealers gevraagd de eventueel nog aanwezige labels te verwijderen.

Mondelinge behandeling

Namens partijen is de zaak nader toegelicht.

Het oordeel van de Commissie

Op de labels wordt gerefereerd aan milieuaspecten die verbonden zijn aan de productie van het hout waarvan adverteerders tuinmeubelen zijn gemaakt, zodat er sprake is van een milieuclaim, waarop de Milieu Reclame Code (NRC) van toepassing is. Ten gevolge van de op de labels staande informatie over de organisatie en de doelstellingen voor 1990 respectievelijk 2000 van CARE -met welke organisatie adverteerder al enige jaren geen samenwerkingsverband meer heeft- en door de vermelding dat adverteerders klanten zich ervan verzekerd weten dat zij CARE steunen en een bijdrage leveren aan een groenere wereld, krijgt men de indruk dat het teakhout waarvan adverteerders tuinmeubelen zijn gemaakt afkomstig is van op verantwoorde wijze beheerde plantages. Aangezien adverteerder de juistheid daarvan niet heeft aangetoond, acht de Commissie de uitingen in strijd met de artikelen 2 en 3 MRC.
Ondanks de aanbeveling die de Commissie deed op 13 februari 2006, naar aanleiding van deze zelfde labels, heeft klager deze labels wederom aangetroffen. Het lag op de weg van adverteerder voldoende maatregelen te nemen om die labels te verwijderen, hetgeen hij heeft nagelaten.
Indien klager deze labels nogmaals aantreft en zich ter zake tot de Commissie wendt, kan dat voor de Commissie reden zijn een volgende uitspraak openbaar te maken.

De beslissing

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikelen 2 en 3 MRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken